Sonera tuottaa Padasjoen kunnan valokuituverkon ylläpidon ja palvelut

Padasjoen kunta ja Sonera sopivat maaliskuussa Padasjoen kunnan rakennuttaman valokuituverkon ylläpidon toteuttamisesta Soneran tuottamana palveluna sekä Soneran palveluiden tarjoamisesta verkossa. Palvelut otetaan käyttöön vaiheittain kunnan eri alueilla. Ensimmäinen toteutuskohde on Vesijako-Auttoisten alueen liittymien ja palveluiden kytkeminen verkkoon. Jo 500 kunnan taloutta on kiinnostunut valokuituliittymästä.

Padasjoen kunta on sähköverkon maakaapeloinnin yhteydessä kaivattanut maahan yli 30 kilometriä valokuitukaapelia, joka mahdollistaa kuntalaisille huippunopeat laajakaistayhteydet ja monipuoliset viihdepalvelut. Valokuituverkkoon voivat liittyä niin Padasjoen vakituiset asukkaat ja yritykset kuin vapaa-ajan asuntojen haltijatkin. Kaikkiaan Padasjoen kunnassa on noin 1800 kotitaloutta ja 2700 kesäasuntoa. Kuituliittymään kiinnostuksensa on nyt esittänyt noin 500 kotitaloutta. Liittymismahdollisuus koskee tässä vaiheessa jo rakennettuja alueita ja jatkosta päätetään aina tapaus kerrallaan.

Verkon omistaa Padasjoen kunta, mutta sopimuksen myötä sen ylläpidosta ja viankorjauksesta vastaa Sonera, joka myös suunnittelee ja toteuttaa verkon aktiivilaitteet ja laitetilat. Padasjoen valokuituverkko liitetään Soneran runkoverkkoon ja asukkaille tarjotaan Soneran monipuoliset laajakaista- ja viihdepalvelut asiakaspalveluineen. Kuituverkon rakentaminen tukee myös alueen langattoman verkon datakapasiteettia, sillä matkaviestinverkon 3G- ja 4G-tukiasemille tarvitaan valokuituyhteydet.

”Padasjoen kunta on valokuituverkon omistaja ja rakennuttaja, mutta verkon ylläpito- ja asiakasprosessit olemme ulkoistaneet Soneran haltuun, sillä siihen meillä ei ole osaamista. Testaamme yhteistyömallia ensin kahdella alueella, Vesijako-Auttoisten sekä myöhemmin Arrakosken suunnalla, ja kokemuksen myötä etenemme siitä sitten mahdollisesti muihin kunnan kuitukohteisiin. Kyseessä on pilottihanke, jonka myötä saadaan arvokasta käytännön kokemusta jatkoa varten”, sanoo Padasjoen kunnanjohtaja Heikki Jaakkola.

Soneralla yhteistyötä myös muiden alueellisten kuituoperaattoreiden kanssa

Suomeen on hiljattain syntynyt alueellisia kuituverkko-operaattoreita, joille Sonera tarjoaa mielellään asiantuntemusta ja osaamista niin tuotanto- kuin asiakasprosessienkin hoidossa. Sonera tekee yhteistyötä myös muun muassa Pohjois-Satakunnan Seutuverkon ja Kokemäen Teollisuuskylän kanssa. Lisäksi eri puolilla Suomea on useita muita alueellisia kuituhankkeita, joissa Sonera toimii kumppanina.

”Sonera tekee jo yhteistyötä usean kuituverkko-operaattorin kanssa, koska haluamme olla mukana kehittämässä suomalaista tietoyhteiskuntaa kokonaisuudessaan. Padasjoen kunnan kanssa aloitettu yhteistyö on hyvä esimerkki saumattomasti toimivasta kehityshankkeesta, jossa alueelle rakennettu valokuituverkko liitetään ison operaattorin ajanmukaisten palveluiden ja ylläpidon piiriin”, toteaa Soneran operaattoriliiketoiminnan palvelukonseptista vastaava johtaja Jorma Hämäläinen.

Heikki Jaakkola, kunnanjohtaja, Padasjoki
Sähköposti: etunimi.sukunimi@padasjoki.fi

Jorma Hämäläinen, johtaja, operaattoriliiketoiminnan palvelukonsepti, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.