Sonera tuottaa viiden kyläkuituverkon ylläpidon ja palvelut Lapissa – yhteistyö esimerkki muille kyläverkkohankkeille

Sonera on sopinut Lapissa jo viiden kyläverkkohankkeen kanssa valokuituverkon ylläpidon toteuttamisesta sekä Soneran palveluiden tarjoamisesta kyläverkossa. Huippunopea laajakaista ja teräväpiirtoinen televisiokuva ovat jo käytössä Kittilän Kinisjärvi-Vuomassa ja Sodankylän Sattasessa. Pian Sonera alkaa toimittaa palveluita myös Tornion Kaakamossa, Muonion Kerässieppi-Liepimässä ja Kolarin Saaripudas-Äkäsjokisuun alueella.

Huippunopea laajakaista on erityisen tärkeä harvaan asuttujen alueiden yritysten menestymiselle ja paras tapa taata alueen asukkaille nykyaikaiset tv- ja nettipalvelut.

Sonera on Lapin ahkerimpana kuiduttajana vetänyt Lappiin jo 800 kilometriä valokuituverkkoa laajakaista kaikille -hankkeissa, joita yhtiö on toteuttanut Utsjoella, Sallassa, Kittilässä, Pelkosenniemellä ja Rovaniemellä. Yhtiö on mukana myös neljässä Lapin kuituhankkeessa, joissa Sonera ei itse omista verkkoa. Ne ovat hyviä esimerkkejä toimivasta yhteistyöstä, jossa paikallisen kyläosuuskunnan hankkeena toteutettu valokuituverkko liitetään ison operaattorin palveluiden ja ylläpidon piiriin.

Soneran kyläverkkokumppanit Lapissa ovat Kinisjärvi-Vuoman kyläverkko-osuuskunta Kittilässä, Sattasen kuituosuuskunta Sodankylässä, Kaakamon Tietoverkko-osuuskunta Torniossa, KeroKuitu Osuuskunta Muoniossa sekä Osuuskunta Saaripudas-Äkäsjoensuun kyläverkko-osuuskunta Saaripudas-Äkäsjokisuussa Kolarissa. Kyläverkon omistaa tyypillisesti paikallinen osuuskunta, mutta aktiivilaitteiden ylläpidosta ja palveluista vastaa Sonera. Sonera on toteuttanut verkkojen aktiivilaitteet sekä liitynnät yleiseen verkkoon ja palveluihin.

Kinisjärvi-Vuomassa ja Sattasessa valokuituverkko on jo liitetty Soneran runkoverkkoon ja asukkaille on tarjolla Soneran monipuoliset laajakaista- ja viihdepalvelut asiakaspalveluineen. Kaakamon, Kerässieppi-Liepimän ja Saaripudas-Äkäsjokisuun verkot ovat vielä rakennusvaiheessa, mutta nekin on tavoitteena liittää Soneran vastaavien palveluiden piiriin lähiaikoina.

”Tämä malli, jossa kuituosuuskunta ulkoistaa verkkonsa aktiivilaitteiden ylläpidon ja loppuasiakaspalvelut ison operaattorin haltuun, on osoittautunut järkeväksi, sillä siihen osuuskunnilla ei ole omaa osaamista. Yhteistyö Soneran kanssa on tuonut hankkeeseen tarvittavaa asiantuntemusta ja toiminut hyvin. Voimme lämpimästi suositella samantyyppistä yhteistyömallia myös muille kyläkuituosuuskunnille”, sanoo Kuitua Tunturiin- hankkeen projektipäällikkö Seppo Alatörmänen.

Sonera tekee mielellään yhteistyötä alueellisten kuituoperaattoreiden kanssa, koska haluamme olla mukana kehittämässä suomalaista tietoyhteiskuntaa. Tällä hetkellä Sonera on ainoa aidosti kansallinen toimija, joka tarjoaa kiinteän verkon palveluita Hangosta Utsjoelle asti. Paikallisten toimijoiden ja Soneran aktiivisuuden ansiosta kaikista Suomen kunnista Utsjoella onkin nyt paras valokuitulaajakaistan saatavuus ja uusien kyläverkkohankkeiden myötä Lappi saa taas lisää asukkaita elinkeinoelämälle välttämättömien huippulaadukkaiden netti- ja tv-palveluiden piiriin”, sanoo Soneran Pohjois-Suomen aluejohtaja Hannu Heikka.

Jesse Honka Soneran Operaattorimyynnistä osallistuu Lapin laajakaistahankkeiden päättösseminaariin Levillä 25.11.2014. Lue lisää: http://www.lappi.fi/laajakaista/paatosseminaari

Hannu Heikka, aluejohtaja, Pohjois-Suomi, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Jesse Honka, Operaattorimyynti, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Seppo Alatörmänen, projektipäällikkö, Kuitua tunturiin-hanke
Sähköposti: seppo.alatormanen@kktm.fi

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2013 lopussa 4,5 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 3 500 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi