Sonera vauhdittaa eurooppalaista mobiilitunnistusta

Sähköinen tunnistautuminen ylittää EU-maiden rajat. Tuoreessa pilotissa matkapuhelinta käytettiin tunnistautumiseen Suomen ja Espanjan välillä. Sähköinen identiteetti vauhdittaa asioinnin ja palveluiden kasvua koko EU-alueella.

Sonera on ollut mukana toteuttamassa Euroopan ensimmäistä rajat ylittävää mobiilitunnistautumiskokeilua. Kokeilu toteutettiin GSM Associationin ja johtavien operaattoreiden Mobile Connect-tunnistuspalvelulla. Pilottikokeilu toteutettiin Suomen ja Espanjan Katalonian välillä siten, että kummankin maan kansalainen kirjautui verkossa toisessa maassa tarjottavaan palveluun Mobile Connect-tunnistautumisen avulla.

Mobiilitunnistuksen ansiosta EU-maissa voidaan kirjautua matkapuhelimella erilaisiin verkkopalveluihin helposti ja turvallisesti. Esimerkkejä palvelun soveltamisesta ovat ulkomaiseen yliopistoon ilmoittautuminen tai veroilmoitusten hoito ja pääsy terveystietoihin toisesta EU-maasta käsin.

”Mobiilivarmenne on helppo ja turvallinen tapa tunnistautua matkapuhelimella ilman joka palvelua varten muistettavia salasanoja. Seuraavaksi mobiilitunnistus laajenee Eurooppaan, kun Mobile Connect tulee osaksi yrityksille suunnattua Sonera Tunnistuspalvelua kevään aikana”, sanoo Senior Business Manager Joni Rapanen, Sonera.

Mobile Connect on suomalaisten operaattoreiden käyttöönottaman mobiilivarmenteen perustalle rakennettu palvelu, joka on yksinkertainen käyttää. Asiakas klikkaa Mobile Connect-nappia verkkosivulla ja kirjoittaa sivulle matkapuhelinnumeronsa. Matkapuhelimen ruudulle tulee PIN-koodikysely, jonka antamalla asiakas tunnistautuu ja kirjautuu turvallisesti haluttuun verkkopalveluun

“Olemme valtiovarainministeriössä hyvin tyytyväisiä tähän erinomaisesti onnistuneeseen projektiin. Roolimme oli rajallinen varsinaisen toteutuksen suunnitelleiden osallistujien rinnalla, mutta tulokset ovat arvokkaita myös kun rakennamme kansallista tunnistusverkostoa Suomessa”, sanoo erityisasiantuntija Olli-Pekka Rissanen, valtiovarainministeriö.

eIDAS-sääntelyn* vaatimukset täyttävän Mobile Connectin ansiosta EU:n alueella voidaan tulevaisuudessa tarjota rajat ylittäviä palveluita EU-kansalaisille, yrityksille ja viranomaisille ja näin vauhdittaa digitaalisten palveluiden kasvua.

Kokeilussa ovat mukana GSM Association ja johtavat eurooppalaiset operaattorit Orange Spain, Telefonica, TeliaSonera ja Vodafone Spain, sekä Gemalto, World Mobile Capital, Katalonian aluehallinto sekä Suomesta valtiovarainministeriö ja Väestörekisterikeskus.

* eIDAS-asetus määrittelee sähköisen tunnistamisen turvallisuusvaatimukset EU-tasolla.

Lue lisää pilotista: http://www.gsma.com/personaldata/mobile-connect-makes-headway-with-launch-of-cross-border-pilot

Lisätietoja medialle:
Senior Business Manager Joni Rapanen, Sonera