Sonera vauhdittaa terveydenhuollon digitalisaatiota

Sonera rakentaa uutta liiketoimintaa terveydenhuollon digitalisaation ympärille. Pilotit Attendon ja Eksoten kanssa konkretisoivat digitalisaation mahdollisuuksia. Palveluita kehitetään start-up-yksikössä, jonka vetäjäksi on nimitetty Patrick Francke.

Väestö vanhenee ja terveydenhuollon kustannukset kasvavat samaan aikaan kun alan palvelut pitäisi pystyä järjestämään yhä tehokkaammin. Sonera arvioi terveydenhuollon digitalisaation tuottavan merkittävää liiketoiminnan kasvua lähivuosina. Kehitämme yhdessä kumppaneiden kanssa terveydenhuollon ratkaisuja julkiselle sektorille, yrityksille ja kuluttajille.

”Digitalisaatio yhdistää terveydenhuollon kenttää ja vie toimintatapoja ja palveluita uudelle tasolle. Meidän roolinamme on tukea uudistuvia toimintatapoja teknologian avulla yhteistyössä kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on että asiakkaan terveyteen liittyvä tieto on digitaalisessa ympäristössä turvallisesti oikeaan aikaan oikeassa paikassa asiakkaan hallitsemalla tavalla”, sanoo Soneran toimitusjohtaja Valdur Laid.

Attendo: viestintää vanhusten kotihoidon tueksi

Sonera on aloittanut Attendon kanssa Pyhtäällä pilotin, jossa kehitetään uusi toimintamalli ja sitä tukeva digitaalinen viestintätyökalu vanhusten kotihoidon tueksi. Ratkaisu helpottaa luottamuksellista ja reaaliaikaista viestintää kotihoidon henkilöstön, asiakkaiden ja heidän omaistensa välillä. Pilotissa tutkitaan, miten uudenlainen toimintamalli parantaa hoitoa ja asiakastyytyväisyyttä.

"Digitalisaatiolle on selvää tilausta sekä kotihoidon asiakkaiden ja omaisten, henkilöstön että liiketoiminnan puolelta. Yhteisen hankkeemme tavoitteena on lisätä entisestään asiakkaan yksilöllisiä tarpeita huomioivia palveluita. Asiakastyytyväisyys, laadukkaat palvelut ja turvallisuuden tunne ovat kotihoidon asiakkaiden ja omaisten taholta meille avainasioita. Lisääntyvä asiakasaika ja parempi viestintä tuovat liiketoiminnallisia hyötyjä, jotka kattavat nopeasti hankkeen kehittämisinvestoinnit. Pilotin ensimmäiset tulokset ovat hyvin lupaavia", sanoo Attendon liiketoimintajohtaja Antti Raimovaara.

Pyhtään sosiaali- ja terveysjohtaja Timo Hokkanen toteaa: "Soneran ja Attendon aloittama hanke vaikuttaa erittäin lupaavalta. Ikääntyneet voivat ylläpitää sosiaalisia kontakteja digitaalista viestintää hyödyntämällä paremmin kuin ennen. Tämä ei lisää pelkästään turvallisuutta vaan tuo myös lisää elämyksiä ja elämää vanhuuteen. Pyhtään kunta haluaa olla kärkijoukossa kehittämässä asiakaslähtöisiä palveluita ja olemme erittäin tyytyväisiä, että merkittävä yhteistyökumppanimme Attendo ajattelee samoin."

Eksote: Etäterveydenhuoltoa Etelä-Karjalaan

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kanssa pilotoidaan etäterveydenhuollon palveluita, joissa kerätään etähoitoa ja seurantaa tukevaa mittaus- ja turvatietoa. Pilotissa kokeillaan valittujen potilasryhmien terveystietojen keräämistä etänä hoitajalle, lääkärille ja tarvittaessa omaisille. Toisessa kokeilussa seurataan kotihoidon asiakkaiden kotiympäristön fyysistä turvallisuutta seuranta- ja hälytystiedon avulla. Tiedon perusteella pystytään myös seuraamaan asiakkaan vuorokausirytmiä ja tarvittaessa muuttamaan hoitosuunnitelmaa. Samoja ratkaisuja sovelletaan myös kotiutustilanteissa, joissa potilas voi siirtyä aikaisemmin kotihoitoon etäpalveluiden avulla.

”Haluamme olla etulinjassa kehittämässä ja pilotoimassa yhteistyössä teknologiatoimittajien kanssa etäterveydenhuoltoa ja kotona asumista tukevia ratkaisuja. Uusien toimintamallien avulla voidaan tukea asiakkaita ja kohdentaa resursseja tehokkaammin”, sanoo Merja Tepponen, kehitysjohtaja, Eksote.

Patrick Francke johtamaan Soneran Healthcare-liiketoimintaa

Terveydenhuollon palveluiden kehittäminen on keskitetty Sonerassa start-up-hengessä toimivaan Sonera Healthcare-liiketoimintayksikköön. Yksikön vetäjänä on aloittanut Patrick Francke, joka on aiemmin toiminut mm. hoitotoiminnan innovatiivisiin suunnittelu- ja seurantaratkaisuihin erikoistuneen Datawell Oy:n kehitysjohtajana ja Aino Health Management Oy:n kehitystehtävissä.

”Olen innoissani mahdollisuudesta edistää terveydenhuollon digitalisointia. Enää ei ole kyse siitä tapahtuuko alalla radikaali muutos, vaan siitä kuka muutoksen tekee ja milloin. Näen digitalisaatiossa ennen kaikkea palveluiden laatuun, saatavuuteen ja kustannussäästöihin liittyviä mahdollisuuksia”, Patrick Francke sanoo.

Lisätiedot:

Head of Sonera Healthcare Patrick Francke, puh. 040 302 3202