Soneralta M2M-opas uuden liiketoiminnan kehitykseen

Sonera julkaisee tänään oppaan yrityksille, jotka haluavat hyödyntää koneiden välistä viestintää eli machine-to-machine-teknologiaa (M2M) liiketoimintansa kehityksessä ja uusien ratkaisujen luomisessa. Sonera näkee, että seuraavien viiden vuoden aikana suurimmat viestinnän läpimurrot liittyvät erilaisiin toisiinsa yhteydessä oleviin laitteisiin.

Yhä useampi laite, esine, kone tai auto kytketään tulevaisuudessa verkkoon machine-to-machine-teknologian (M2M) avulla. Toisiinsa yhteydessä olevien laitteiden määrän ennustetaan kymmenkertaistuvan kahteen miljardiin seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Kun yhteydet yleistyvät autoissa, kodeissa ja infrastuktuurissa, voi syntyä älykkäitä kaupunkeja, toimivampaa liikennettä ja energiatehokkaampaa asumista. M2M:llä voidaan vaikuttaa uusien tuotteiden, palveluiden ja sen kautta brändin kehittämiseen. Yritykset voivat myös kehittää omia tukitoimintojaan, kuten työn optimointia, etähallintaa tai huoltotoimenpiteiden ennakointia.

”Olemme M2M-kehityksen edelläkävijöitä ja uskomme, että meillä on paljon annettavaa yrityksille, jotka pohtivat M2M-markkinan mahdollisuuksia. Jos yritykset haluavat hyödyntää edelläkävijän etumatkan, niiden on tartuttava toimeen nyt”, sanoo Soneran yritysliiketoiminnan johtaja Petri Niittymäki.

Soneralla on M2M-liiketoimintaan keskittynyt yksikkö, joka pystyy palvelemaan asiakkaita haastavissakin M2M-tarpeissa. Kun M2M:n päälle perustetaan liiketoiminnalle keskeisiä palveluita, pitää verkon laadun olla hyvä. Soneran verkko ei lopu Suomen rajalle, vaan ratkaisut toimivat globaalisti. Sonera skaalautuu myös laitemäärissä – oli kyse 1000 tai 10 000 laiteesta, 100 tai 100 000 liittymästä. Myös Soneran laaja kumppaniverkosto tukee M2M-asiakkaita uusien liiketoimintamallien luomisessa ja ratkaisujen etsimisessä.

Suomella on erinomainen lähtökohta kehitykseen. Vuonna 2013 Suomessa oli kuusi miljoonaa toisiinsa yhteydessä olevaa laitetta, ja vuonna 2017 laitteita arvioidaan olevan jo 16 miljoonaa. Pohjoismaat ovat hyvin M2M-kasvussa mukana. Markkinan odotetaan kasvavan seuraavina vuosina 30 prosenttia vuodessa Esimerkkejä M2M-teknologian sovelluksista ovat muun muassa etäluettavat mittarit, täyttötarpeesta viestivät juoma-automaatit ja erilaiset huoltotarpeesta viestivät laitteet.

Soneran M2M-opas on ladattavissa osoitteesta: http://slidesha.re/YYJjbQ

Lisää tietoa Soneran M2M-ratkaisuista löydät myös osoitteista:

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2013 lopussa 4,5 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 3 500 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi