Soneran 4G-palvelut laajenevat Vaasassa

Soneran 4G-verkkoa on laajennettu useilla alueilla Vaasassa tänä vuonna. Huippunopea mobiilinetti on yhä useamman suomalaisen ulottuvilla erityisesti 800 MHz:n taajuuksilla rakennettavan verkon ansiosta.

Uudet 4G-tukiasemat tuovat nopean verkkoyhteyden yhä laajemmalle alueelle Vaasassa. 4G-verkko on laajentunut tänä vuonna Vöyrinkaupungin, Wasalandian ja Tropiclandian alueilla sekä Teeriniemen ja Purolan asuinalueilla. Viime vuoden lopulla 4G-verkko laajeni Vaasan keskustorin ympäristössä, Korsholmanpuistikon itäpäässä, Palosaaren keskiosassa, Pukinjärven asuinalueella, Gerbyn asuinalueella ja Teeriniemi-Purola -alueella.

Soneran 4G-verkko laajenee tänä vuonna kattamaan yli 90 prosenttia suomalaisista. 4G-palvelut eivät lopu Suomen rajalle, sillä Sonera avasi vuonna 2014 ensimmäisenä suomalaisena operaattorina 4G-verkkovierailun Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa ja Espanjassa.

Suomessa v erkkoa rakennetaan 800 MHz:n, 1800 MHz:n ja 2600 MHz:n taajuuksilla.

4G-verkkoa käytetään huippunopeaan langattomaan tiedonsiirtoon matkapuhelimella, tabletilla tai nettitikulla ja tietokoneella. LTE-tekniikalla rakennettavan aidon 4G-verkon alhaisen vasteajan ja jopa 150 Mbit/s:iin nousevan nopeuden ansiosta verkko mahdollistaa mm. liikkuvan kuvan, vuorovaikutteisten tv-palveluiden ja monien ammattisovellusten vaivattoman käytön liikkeessä.

Huippunopeudet uusilla palveluilla ja päätelaitteilla

Nopeimpien yhteyksien hyödyntäminen edellyttää 4G-verkossa toimivaa puhelinta, tablettia, nettitikkua tai reititintä sekä 4G-liittymää. Soneran liittymävalikoimasta löytyy 4G-vaihtoehtoja sekä puhelimiin tarkoitetuista Sonera Sopiva – liittymistä että Liikkuva Netti –mobiililaajakaistaliittymistä. Perheen matkaviestinliittymät yhteen kokoavassa Sonera Yhdessä -palvelussa kaikki puhe- ja nettiliittymät toimivat myös 4G-verkossa. Sonera Sopiva-, Sonera Sopiva Pro- ja Sonera Yhdessä – asiakkaat käyttävät pohjolassa ja Baltiassa 4G-nopeuksia samaan hintaan kuin kotimaassakin.

800 MHz:n taajuusalueella käyttöönotettava 4G-verkko voi aiheuttaa häiriöitä joidenkin antennitalouksien TV-vastaanotolle. Operaattoreiden yhteinen Taajuustalkoot-hanke korjaa mahdolliset televisiokuvan häiriöt veloituksetta. Ahvenanmaa liitettiin omalla palvelunumerolla mukaan palveluun maaliskuun alussa. Lisätietoja:  www.taajuustalkoot.fi

Lisätietoja 4G:stä: www.sonera.fi/4G
Kuuluvuuskartta:
www.sonera.fi/kuuluvuus

Kimmo Sulin, aluejohtaja, Sonera
p. 040 302 2021
etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com , Soneran internetsivujen uutishuone . Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset .