Soneran 4G-verkko laajenee Kuopioon

Soneran huippunopea liikkuva laajakaistapalvelu laajenee 4G-verkon avautuessa kuopiolaisten käytettäväksi. Uudet modeemit tarjoavat liikkuvaa laajakaistaa 4G-ja 3G-verkossa jopa 100 Mbit/s nopeudella.

”Liikkuvan laajakaistan uusi sukupolvi etenee, kun voimme tarjota kaikkialla 4G- ja 3G-verkoissamme toimivia laitteita asiakkaillemme. Samalla päätelaitteella voi käyttää aina nopeinta tarjolla olevaa palvelua. Langattoman kaistan kysyntä kasvaa rajattomasti, ja 4G tarjoaa enemmän nopeutta ja kapasiteettia liikkuvaan tiedonsiirtoon,” sanoo Soneran mobiilipalveluista vastaava johtaja Marek Hintze.

4G-verkkoa käytetään huippunopeaan langattomaan tiedonsiirtoon kannettavalla tietokoneella ja nettitikulla. LTE-tekniikalla rakennettavan 4G-verkon alhaisen vasteajan ja jopa 100 Mbit/s nopeuden ansiosta verkko mahdollistaa mm. liikkuvan kuvan, vuorovaikutteisten tv-palveluiden ja monien ammattisovellusten vaivattoman käytön liikkeessä.

Soneran 4G-verkko on laajasti käytettävissä Kuopion keskustan sekä mm. yliopiston ja Särkiniemen alueella. Kuopion lisäksi Suomen laajin 4G-verkko toimii jo Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Keravalla, Jyväskylässä, Oulussa, Tampereella ja Turussa.

”Suomalaiset ovat tottuneet olemaan verkossa ajasta ja paikasta riippumatta, olipa sitten kyse uutisista, viihteestä, sosiaalisesta mediasta tai työasioiden joustavasta hoitamisesta. Soneran huippunopean 4G-verkon ja Suomen kattavimman ja koko ajan nopeutuvan 3G-verkon ansiosta mobiili-internetin käyttö on entistäkin sujuvampaa”, sanoo Marek Hintze.

Uusi 4G-nettipalvelu

Sonera lanseeraa tänään nopean Fiksunetti 4G-palvelun, jonka maksiminopeus on 50 Mbit/s ja hinta 19,90 €/kk. Palvelu sopii hyvin laitteille, jotka hyödyntävät 4G-verkkoa tai 3G-verkon korkeimpia nopeuksia. Soneran toinen 4G-palvelu, 100 Mbit/s maksiminopeuden tarjoava Täysnetti 4G, sisältää myös 4G-nettitikun tai modeemin. Tiedonsiirtopalvelu ja nettitikku maksavat 39,90 €/kk.

Faktoja

Sonera avasi Suomen ensimmäisen 4G-verkon esikaupalliseen käyttöön Turussa 2.6.2010 ja lanseerasi ensimmäisenä Suomessa kaupalliset 4G-palvelut 30.11.2010.

4G perustuu matkaviestinnän LTE-standardiin, jonka etuna on alhainen vasteaika ja jopa 100 Mbit/s latausnopeus verkosta käyttäjälle ja 50 Mbit/s käyttäjältä verkkoon päin. Normaalitilanteessa verkko yltää 20 - 80 Mbit/s nopeuksiin.

Suomessa 4G-verkoille on käytössä kaksi taajuutta, 1,8 GHz ja 2,6 GHz.

Sonera tarjoaa 4G-verkkoon ZTE:n nettitikkua ja Huawein pöytämodeemia, jolla yhteyden voi jakaa jopa 32 käyttäjälle. Molemmat laitteet toimivat kaikilla 4G/3G/2G –taajuuksilla.

www.sonera.fi/4G

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2011  lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 300 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi

Avainsanat: