Soneran huippunopeiden 4G-palveluiden saatavuus laajenee Kokkolassa

1800 MHz taajuudella rakennettava verkko tuo huippunopean mobiilinetin yhä useamman kokkolalaisen ulottuville.

Soneran uudet 4G-tukiasemat tuovat nopean mobiilinetin nyt laajemmin Keski-Pohjanmaalle. 4G-verkko laajenee Kokkolassa Mesilän liikealueella, keskustan länsi- ja itäosissa sekä Pikiruukin alueella. Lisäksi peittoa on rakennettu Kokkolan sairaalan ympäristössä, Måsalan asuinalueella sekä Koivuhaan asuntoalueen pohjoisosissa .

Tänä vuonna Soneran 4G-verkko laajenee noin sadasta nykyisestä kunnasta yli 200 kuntaan.

”Olemme luvanneet rakentaa Suomen parhaan 4G-verkon. Kolmen vuoden päästä 95% suomalaisista pääsee Soneran 4G-verkkoon ja viiden vuoden päästä peräti 99%. Vahvistamme parhaillaan olemassa olevaa verkkoa ja tuomme verkkoa erityisesti 800 MHz:n taajuusalueella uusille alueille yhä useamman suomalaisen ulottuville ”, sanoo aluejohtaja Kimmo Sulin Soneralta .

4G-verkkoa käytetään huippunopeaan langattomaan tiedonsiirtoon matkapuhelimella, tabletilla tai nettitikulla ja tietokoneella. LTE-tekniikalla rakennettavan aidon 4G-verkon alhaisen vasteajan ja jopa 150 Mbit/s:iin nousevan nopeuden ansiosta verkko mahdollistaa mm. liikkuvan kuvan, vuorovaikutteisten tv-palveluiden ja monien ammattisovellusten vaivattoman käytön liikkeessä.

Soneran 4G-verkko toimii jo yli 90 paikkakunnalla. 4G-verkon rakentamisen rinnalla Soneran 3G-verkkoa nopeutetaan ns. dual carrier-tekniikalla. Tämän 3G-tekniikan tarjoama teoreettinen maksiminopeus on 42 Mbit/s. Korkeimmat 3G-nopeudet ovat käytettävissä jo noin 230 paikkakunnalla ympäri Suomen.

Huippunopeudet uusilla palveluilla ja päätelaitteilla

Nopeimpien yhteyksien hyödyntäminen edellyttää 4G-verkossa toimivaa päätelaitetta. 4G-yhteys sisältyy puhelimiin tarkoitettuihin Sonera Sopiva –liittymiin alkaen 24,90 €:n hintaisesta Fiksu + Netti-paketista. Nopeusvaihtoehdot ovat välillä 21 – 100 Mbit/s. Tietokone- ja nettitikkukäyttöön tarkoitettuihin Liikkuva Netti Aito 4G-liittymiin sisältyy rajaton 4G-käyttö alkaen 19,90 €/kk. Maksimi-nopeusvaihtoehdot ovat 50 ja 150 Mbit/s.

Tämän vuoden alusta lähtien 4G-verkkoa rakennetaan myös 800 MHz:n taajuusalueella. Uudella taajuusalueella rakennettava verkko voi aiheuttaa häiriöitä joidenkin antennitalouksien TV-vastaanotolle. Operaattoreiden yhteinen Taajuustalkoot-hanke korjaa mahdolliset televisiokuvan häiriöt veloituksetta. Lisätietoja:  www.taajuustalkoot.fi

Faktoja

4G perustuu matkaviestinnän LTE-standardiin, jonka etuna on alhainen vasteaika, jopa 150 Mbit/s latausnopeus verkosta käyttäjälle ja 50 Mbit/s käyttäjältä verkkoon päin. Normaalitilanteessa verkko yltää 20 - 80 Mbit/s nopeuksiin. Suomessa 4G-verkoille on käytössä kolme taajuutta: 800MHz, 1800 MHz ja 2600 MHz.

Lisätietoja 4G:stä: www.sonera.fi/4G
Kuuluvuuskartta: www.sonera.fi/kuuluvuus

Kimmo Sulin, aluejohtaja, Sonera
p. 0403022021
sähköposti: kimmo.sulin@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com , Soneran internetsivujen uutishuone . Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset .