Soneran huippunopeiden 4G-palveluiden saatavuus laajenee Tampereen seudulla

Soneran 4G-verkko laajenee Kangasalan, Lempäälän, Valkeakosken ja Akaan alueella. Rakentamalla 4G-verkkoamme 800 ja 1800 MHz taajuuksilla tuomme huippunopean mobiilinetin yhä useamman suomalaisen ulottuville.

Uudet 4G-tukiasemat tuovat nyt nopean mobiilinetin yhä laajemmalle alueelle Etelä-Suomeen. Kangasalla 4G-verkko laajenee keskustan sekä Pelisalmen alueella ja Lempäälässä Hulikankulman ja Marjamäen alueilla. Verkko päivittyy nopeaksi myös Valkeakoskella Metsäkansan alueella ja Akaassa Sotkian, Kurisjärven ja Sontulan alueilla.

Tänä vuonna Soneran 4G-verkko laajenee noin sadasta nykyisestä kunnasta yli 200 kuntaan. Rakennamme verkkoa sekä 800MHz:n että 1800MHz:n taajuuksilla.

”Olemme luvanneet rakentaa Suomen parhaan 4G-verkon. Kolmen vuoden päästä 95% suomalaisista pääsee Soneran 4G-verkkoon ja viiden vuoden päästä peräti 99%. Vahvistamme parhaillaan olemassa olevaa verkkoa ja tuomme verkkoa erityisesti 800 MHz:n taajuusalueella uusille alueille yhä useamman suomalaisen ulottuville”, sanoo Soneran Tampereen aluejohtaja Harri Viljanen.

4G-verkkoa käytetään huippunopeaan langattomaan tiedonsiirtoon matkapuhelimella, tabletilla tai nettitikulla ja tietokoneella. LTE-tekniikalla rakennettavan aidon 4G-verkon alhaisen vasteajan ja jopa 150 Mbit/s:iin nousevan nopeuden ansiosta verkko mahdollistaa mm. liikkuvan kuvan, vuorovaikutteisten tv-palveluiden ja monien ammattisovellusten vaivattoman käytön liikkeessä.

Soneran 4G-verkko toimii jo yli 90 paikkakunnalla. 4G-verkon rakentamisen rinnalla Soneran 3G-verkkoa nopeutetaan ns. dual carrier-tekniikalla. Tämän 3G-tekniikan tarjoama teoreettinen maksiminopeus on 42 Mbit/s. Korkeimmat 3G-nopeudet ovat käytettävissä jo noin 230 paikkakunnalla ympäri Suomen.

Huippunopeudet uusilla palveluilla ja päätelaitteilla

Nopeimpien yhteyksien hyödyntäminen edellyttää 4G-verkossa toimivaa päätelaitetta. 4G-yhteys sisältyy puhelimiin tarkoitettuihin Sonera Sopiva -liittymiin alkaen 19,90 €:n hintaisesta Suurenmoinen-paketista. Liikkuva Netti -mobiililaajakaistaliittymissä on kaksi 4G-vaihtoehtoa alkaen 19,90 €/kk, ja perheen matkaviestinliittymät yhteen kokoavassa Sonera Yhdessä -palvelussa kaikki puhe- ja nettiliittymät toimivat myös 4G-verkossa.

Tämän vuoden alusta lähtien 4G-verkkoa rakennetaan myös 800 MHz:n taajuusalueella. Uudella taajuusalueella rakennettava verkko voi aiheuttaa häiriöitä joidenkin antennitalouksien TV-vastaanotolle. Operaattoreiden yhteinen Taajuustalkoot-hanke korjaa mahdolliset televisiokuvan häiriöt veloituksetta. Lisätietoja: www.taajuustalkoot.fi

Lisätietoja 4G:stä: www.sonera.fi/4G
Kuuluvuuskartta: www.sonera.fi/kuuluvuus

Harri Viljanen, aluejohtaja, Sonera
Puh. 0403022533
Sähköposti: harri.viljanen@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2013 lopussa 4,5 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 3 500 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi