Soneran Matkalainen-palvelun uusi pilottiversio on nyt avoinna kaikille

Soneran älyliikennesovellus Matkalainen on nyt vapaasti ja veloituksetta ladattavissa käytetyimmistä sovelluskaupoista. Palvelu on suunnattu erityisesti autoilijoille ja se sujuvoittaa matkantekoa tarjoamalla palveluita ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Matkalaisen avulla voit suunnitella matkasi siten, että vältät huonon ajokelin, kierrät onnettomuuspaikat, etkä istu turhaan ruuhkassa.

Sonera on kehittänyt Matkalainen-palvelua yhdessä kuluttajien kanssa keväästä 2014 lähtien. Yhteistyö alkoi autoilijoille suunnatulla Facebook-kyselyllä ja jatkui mm. työpaikoilla ja huoltoasemilla tapahtuvien haastatteluiden avulla. Loppukesällä 2014 Matkalaista testasi yli 60 henkilön pilottikäyttäjäryhmä yli kolmen kuukauden ajan.

Nyt tuomme Matkalainen-palvelun uuden pilottiversion laajasti kuluttajien käyttöön. Palveluun kuuluu kaksi osaa – maksuton älypuhelinsovellus ja autoon asennettava päätelaite, jonka Sonera vuokraa käyttäjälle.

Matkalainen-palvelu tarjoaa käyttäjälle hyödyllistä tietoa, jonka avulla voi esimerkiksi muuttaa ajokäyttäytymistään taloudellisemmaksi.
”Matkalainen tallentaa matkan pituuden, keston, polttoaineen kulutukset sekä ajonopeuden. Näiden tietojen avulla käyttäjä voi analysoida ja optimoida liikkumistaan jatkossa”, kertoo kertoo Soneran liiketoiminnan kehitysjohtaja Jouni Sintonen.

Tulevaisuuden autoilu on turvallisempaa ja taloudellisempaa

Liikenteestä ja liikkumisesta on saatavilla yhä enemmän tietoa, jota keräämällä, jakamalla ja hyödyntämällä pystytään tarjoamaan liikkujille arkea helpottavia ja sujuvoittavia palveluita.

”Matkalainen-palvelu on osa suurempaan, liikkumiseen ja liikenteeseen liittyvää muutosta. Älyliikenne on parhaillaan kehittymässä ja sen myötä syntyvät palvelut tarjoavat meille mahdollisuuksia kehittää erilaisia liikkumismuotoja ja -tapoja sekä yksityisen että julkisen liikenteen osalta”, kertoo Sintonen.

Lue lisää Matkalainen-palvelusta ja pilotin etenemisestä Soneran verkkoyhteisö Klaanin sivuilta. Sonera Klaani on vuoden alussa avattu uudenlainen nettiyhteisö, jossa keskustellaan kaikesta digitaaliseen elämään liittyvästä.

Lue Matkalainen-palvelun testaajille tehdyn kyselyn tuloksista Soneran lehdistötiedotteesta (11.11.2014).
Lataa ja tutustu sovellukseen tarkemmin Sonera.fi:ssä.

Jouni Sintonen, liiketoiminnan kehitysjohtaja, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.