Soneran uusi palvelu mahdollistaa matkojen yhdistämisen älykkäästi

Soneran uusi älyliikennesovellus tehostaa ja helpottaa kuluttajien julkisen liikenteen käyttöä. Marraskuussa pilottikäyttöön tuleva matkojenyhdistämispalvelu auttaa liikkujaa löytämään sopivimman reitin yhdistelemällä eri liikennevälineitä.

Soneran uusi älyliikennesovellus muodostaa ja yhdistää älykkäästi matkaketjuja, jotka koostuvat kyseiselle reitille parhaiten soveltuvista liikennemuodoista. Palvelu koostaa matkan liikkujan omien tarpeiden mukaisesti yhdistelemällä esimerkiksi bussi-, juna- ja taksiliikennettä.

Palvelun avulla eri liikennevälineiden matkat voi varata ja maksaa yhdellä kertaa samalla sovelluksella. Lisäksi sovellus tarjoaa reaaliaikaisesti tiedon esimerkiksi liikennevälineiden myöhästymisistä ja mukauttaa tilauksen poikkeusaikataulujen mukaisesti.

”Palvelu helpottaa julkisen liikenteen käyttöä osoittamalla kuluttajille, miten eri liikennevälineitä voi yhdistellä älykkäästi. Usein julkinen liikenne ei näyttäydy realistisena vaihtoehtona oman auton käytölle. Uusi palvelumme muuttaa tätä tilannetta ja yksi tavoitteistamme onkin saada kuluttajat pohtimaan kakkosauton tarvetta”, kertoo Soneran liiketoiminnan kehitysjohtaja Jouni Sintonen.

Pilotti alkaa Hämeenlinnasta

Palvelua pilotoidaan ensimmäiseksi Hämeenlinnan seudulla, josta moni matka suuntautuu sekä Helsingin että Tampereen suuntaan. Pilottikokeilu käynnistyy todennäköisesti marraskuussa. Aluksi sovelluksella on mahdollista muodostaa matkoja hyödyntäen taksi- ja junamatkoja.

Palvelun laajentamisesta eri kulkuneuvoihin ja paikkakunnille neuvotellaan parhaillaan. Tulevaisuudessa esimerkiksi autovuokraamot, kaupunkipyörät tai jopa robottiautot voivat kuulua sovelluksen tukemiin liikennevälineisiin.

Yksityisautoilijoille Soneralla on jo nyt tarjolla älyliikennesovellus Matkalainen. Palvelu auttaa autoilijaa välttämään huonon ajokelin ja kiertämään onnettomuuspaikat ja liikenneruuhkat. Palvelu tuottaa myös informaatiota ajetuiden matkojen reiteistä, matka-ajoista, kilometreistä ja polttoaineen kulutuksesta. Matkalainen on vapaasti ja veloituksetta ladattavissa käytetyimmistä sovelluskaupoista. Sovellusta varten tarvitsee autoon asennettavan päätelaitteen, jonka Sonera vuokraa käyttäjälle.

Lisätietoja medialle:

Jouni Sintonen, liiketoiminnan kehitysjohtaja, Sonera

etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.