Soneras 4G-nät utvidgas i Kustösterbotten

Under året har Sonera gjort en omfattande utbyggnad av 4G-nätet i hela Finland.  Kustösterbotten har fått tiotals nya basstationer och takten kommer att vara densamma även nästa år.

Sonera har i år gjort en omfattande förnyelse av nätförbindelserna i Kustösterbotten. I år bygger Sonera sammanlagt 67 nya 4G-basstationer i regionen. Av dessa kommer 21 basstationer att byggas i Vasa.

”Upp till 95 procent av finländarna bor nu inom området för Soneras 4G-nät. Utöver 4G-nätet håller vi dessutom på att uppdatera och bygga ut våra 2G- och 3G-nät”, berättar Eino Airaksinen som är ny lokaldirektör för Kustösterbotten.

Till hans nya roll som lokaldirektör hör att sätta sig in i utvecklingsförutsättningarna för företagen i hela regionen.

”Vi möjliggör digital affärsverksamhet och mitt mål är att stöda de lokala företagen att hitta nya affärsmöjligheter med hjälp av digitala tjänster och lösningar", säger Airaksinen.

Sonera i Vasa sysselsätter cirka 200 personer, av vilka en stor del arbetar med kundservice.

Ytterligare information:

Eino Airaksinen, lokaldirektör, Sonera
Tfn +358-40-3022516
E-post: förnamn.efternamn@teliasonera.com

Sami Siiki, direktör för näten, Sonera
tfn +358-400-579500
E-post: förnamn.efternamn@teliasonera.com

Soneras kommunikations- och utbildningstjänster medger en smidigare vardag, frihet att välja och nya möjligheter för konsumenter, företag och sammanslutningar. I slutet av 2014 hade Sonera cirka 4,5 miljoner abonnemangskunder. Vi har verksamhet i hela landet och sysselsätter cirka 3 000 personer.  www.sonera.fi

Sonera är en del av TeliaSonerakoncernen, ledande telekombolag i Norden och Baltikum. Genom dotter- och intressebolag har vi en stark ställning på marknaden i Eurasien, Ryssland, Turkiet och Spanien. Vår verksamhet bygger på principer för ansvarstagande affärsverksamhet som vi tillämpar och utvecklar i takt med att samhället förändras. Läs mer om oss på www.teliasonera.fi