• Sonera/

”Tieto on tämän ajan öljy” – Soneran uutuuskirja luo tilannekuvan digitalisaatiosta Suomessa

Sonera julkaisee tänään kirjan ”Uuskasvun polut – Digitalisaation lupaus”, joka luo kattavan kuvan digitalisaatiosta Suomen nykyisessä taloustilanteessa. Kirjassa pohditaan, millainen rooli digitalisaatiolle annetaan Suomen kilpailukyvyn kohentajana.

Kirjassa on 30 puheenvuoroa Suomen tulevaisuudesta ja digitalisaatiosta monipuolisesti liiketoiminnan, politiikan ja tutkimuksen parista mm. ministeri Anne Berneriltä, YLE:n pääjohtaja Lauri Kiviseltä, Verohallinnon tietohallintojohtajalta Markku Heikuralta, Piilaaksossa menestyneeltä Jyri Engeströmiltä, Keskon Chief Digital Officerilta Anni Ronkaiselta ja suomalaisen robotiikan puolestapuhujalta Cristina Anderssonilta.

”Digitaalisuus on tietoyhteiskunnan jatkumo, ja tieto on tämän ajan öljy. Me uskomme, että työn tuottavuuden kasvattamisessa ja uuden liiketoiminnan syntymisessä digitalisaatiolla on keskeinen rooli”, sanoo Soneran yritysliiketoiminnan johtaja Petri Niittymäki.

Digitaalisuudella huomattavat vaikutukset tuottavuuteen, kasvuun ja uuteen liiketoimintaan

Tieto- ja viestintäteknologian ajatellaan mahdollistavan samanlaisen tuottavuushypyn kuin aiemmin höyry ja sähkö. ICT on todennäköisesti vasta kehityksensä alkupäässä, mutta vaikutukset ovat jo nyt huomattavat niin tuottavuuteen, kasvuun kuin uuden liiketoiminnan syntymiseenkin. Oikein sovelluttuina digitaaliset ratkaisut lisäävät radikaalisti tehokkuuttamme. Usein uuden tekniikan käyttöönotto kuitenkin ontuu eikä tehoja saada irti.

”Soneran rooli operaattorina on olla digitalisaation ylläpitäjä ja edelläkävijä. Tehtävämme on auttaa asiakkaitamme sekä perusinfrastruktuuripalveluisssa, kuten tietoverkkoyhteyksissä, mutta yhä suuremmassa määrin myös hahmottamaan digitalisoitumisen merkitys heidän liiketoiminnalleen ja siirtymään hallitusti kohti uutta maailmaa”, Niittymäki sanoo.

Kirjan myötä syntyi kymmenen teesiä digitalisaation lupauksen lunastamiseksi.

Soneran kymmenen teesiä digitalisaatioon:

1. Valitse polku ja etene sitä pitkin
  2. Etsi suurta, tee sitä mikä on tänään mahdollista
  3. Tee muutokselle tilaa
  4. Älä pelkää virheitä
  5. Valitse roolisi ja usko siihen
  6. Verkostoidu parhaiden kanssa
  7. Keskustele haasteista
  8. Johda muutosta
  9. Varmista turvallisuus, esimerkiksi kyberuhat
  10. Pidä digitalisaatio toiminnan ytimessä

Uuskasvun polut – Digitalisaation polut -kirja julkistetaan tänään Soneran Business to Digital -seminaarissa Helsingissä. Tilaisuus järjestetään Helsingin Lasipalatsin Bio Rexissä klo 8.30 – 13.00.

Kirja jatkaa Soneran vuonna 2010 aloittamaa keskustelua ratkaisujen löytämiseksi työn tehokkuuden, mielekkyyden, kasvun ja uusien liiketoimintamallien löytämiseksi tieto- ja viestintäteknologian avulla. Kirja on jatkoa vuonna 2010 julkaistulle Uuskasvua ymmärtämässä ja 2012 julkaistulle Uuskasvun anatomia -teoksille.

Kirja on maksuton ja sen voi tilata itselleen osoitteesta: www.sonera.fi/uuskasvu

Ilmoittautuminen tämän päivän seminaariin ja haastatteluista sopiminen: Viestintäpäällikkö essi.pekkala-jokinen@teliasonera.com, puh. 040 530 8284. Keskustelua käydään ennen ja jälkeen seminaarin Twitterissä tunnuksella #SoneraB2D.

Petri Niittymäki, Soneran yritysliiketoiminnasta vastaava johtaja
etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.