Tietoturvauhka: Suomessa tuhansia turvajärjestelmiä avoimessa internetissä

Entistä suurempi osa turvajärjestelmistä on varmennettu huonosti ja niihin voi päästä käsiksi ilman tunnuksia. Tällaiset suojaamattomat yhteydet muodostavat merkittävän turvallisuusriskin sekä yrityksille että viranomaisille ja myös tavallisille kansalaisille.

Lähes kaikki yritykset valvovat kiinteistöjään jollakin tavalla automaattisesti. Valvonta voi kohdistua esimerkiksi tuotannon automaatioon, työntekijöiden kulkuoikeuksiin tai vaikkapa valaistukseen. Yritykset kuitenkin eroavat suuresti siinä, kuinka keskitetysti tai hajautetusti sekä tietoturvallisesti niiden automaattinen valvonta on järjestetty.

”Keskitetyn valvonnan lisäksi yhteyksien tietoturvallisuus on elintärkeää yrityksille.  Tietoturva-aukot voivat pahimmissa skenaarioissa johtaa yrityksen koko tuotannon pysähtymiseen, tuotteiden pilaantumiseen ja henkilöstön loukkaantumisiin”, kertoo Senior Business Manager Jari Kenttä Soneralta.

Tietoturvallinen etäyhteys vähentää kustannuksia

Tietoturvallisista etäyhteyksistä on monenlaista hyötyä. Esimerkiksi erilaiset vikatilanteet saadaan korjattua etäyhteyksien avulla nopeammin ja edullisemmin. ”Etäyhteyksien avulla vioista saadaan tarkkoja tietoja, joiden avulla asiantuntija pystyy korjaamaan suuren osan ongelmista suoraan etäyhteyden välityksellä”, Kenttä kertoo.

Ilman etäyhteyttä asiantuntijan pitäisi matkustaa paikan päälle tutkimaan vikaa ja sen jälkeen vielä noutaa erikseen korjaukseen tarvittavat varaosat. Kustannussäästöä kertyy toisaalta myös kameravalvonnan etäkäytön avulla, jolloin vältytään merkittävin osin turhilta tarkastuskäynneiltä.

Yksi esimerkki tietoturvaan panostaneesta yrityksestä on Ovenia, joka on ottanut käyttöönsä Soneran Alerta-palvelun. Palvelun avulla Ovenia hallinnoi kiinteistösijoitusyhtiö Spondan kymmeniä kiinteistöjä turvallisesti ja kustannustehokkaasti.

Jari Kenttä kertoo lisää tietoturvaan liittyvistä ajatuksistaan tänään tiistaina 11. helmikuuta kello 12.3013.00 sekä 14.4015.10. Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä Tietoturvatapahtumassa puhuu myös Soneran laajakaistaliiketoiminnan johtaja Valdur Laid kello 9.45–10.20 sekä Soneran Security Manager Titta Penttilä kello 13.40–14.10 sekä 15.50–16.20. Tervetuloa kuuntelemaan puheenvuoroja!

Yhteystietoja:

Jari Kenttä, Sonera, 0403026152, jari.kentta@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2013 lopussa 4,5 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 3 500 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi