Tiistain matkaviestinverkon häiriön syy selvitetty

Soneran tiistain 19.1. laaja mobiiliverkon häiriö aiheutui useamman muutostyön ennakoimattomana yhteisvaikutuksena.

Aamuyöllä jouduttiin uudelleenkäynnistämään mobiilidatayhteyksiä hoitava järjestelmä siihen liittyvien tietokantojen kuormituksen vuoksi. Ylikuormittuminen olisi vaarantanut mobiilidatapalveluiden vakaan toiminnan.Uudelleenkäynnistäminen on tavanomainen toimenpide, jonka jälkeen järjestelmään yhteydessä olleet liittymät rekisteröityvät takaisin verkkoon. Poikkeuksellisesti kaikki liittymät eivät kuitenkaan pystyneet rekisteröitymään, koska muiden huoltotoimenpiteiden vuoksi kaikki verkon kapasiteetti ei ollut käytössä. Järjestelmässä olevien verkkolaitteiden olisi kuitenkin pitänyt pystyä kapasiteettinsa ja ominaisuuksiensa puolesta käsittelemään liittymien rekisteröitymisruuhka.

Häiriön aiheuttanut ruuhkautuminen oli siis yhden järjestelmän uudelleenkäynnistämisen ja muiden huoltotoimenpiteiden ennakoimaton seuraus. Häiriö ratkesi, kun Sonera palautti kaiken käytössä olevan verkkokapasiteetin uudelleen käyttöön ja rekisteröi kaikki liittymät takaisin verkkoon.

Sonera on tänään antanut viasta selvityksen Viestintävirastolle ja käynnistänyt ylikuormitustilanteen yksityiskohtaiset selvitykset. Soneran keskeisenä teknologiakumppanina Nokia tutkii vian syitä varmistaakseen yhdessä Soneran kanssa, ettei vastaavia häiriöitä tapahdu uudestaan.

Lisätiedot:

Viestintä, Sonera