Tillgången på Soneras supersnabba 4G-tjänster breddas i Östnyland

Soneras 4G-nät utvidgas i Lovisa, Mörskom, Pukkila och Lappträsk. Genom att bygga vårt 4G-nät på frekvensen 800 MHz ger vi allt fler finländare tillgång till supersnabbt mobilt internet.

Genom de nya 4G-basstationerna kommer nu tillgänglighetsområdet för snabbt mobilt internet att utvidgas i södra Finland. I Lovisa utvidgas 4G-nätet till Forsby , Liljendal och Kvarnby–Tessjö-området och i Lappträsk till tätortsområdet . Också i Pukkila och Mörskom görs en uppgradering till snabbare nät.

I år utvidgas Soneras 4G-nät från nuvarande cirka 100 kommuner till över 200 kommuner. Sonera bygger 4G-nät på två frekvenser – 800 MHz och 1800 MHz.

”Vi har lovat bygga Finlands bästa 4G-nät. Om tre år har 95 procent av finländarna tillgång till Soneras 4G-nät och om fem år hela 99 procent. För närvarande håller vi på med att stärka det befintliga nätet och bygger framförallt nät på frekvensen 800 MHz i nya områden inom räckhåll för allt fler finländare”, säger Tomi Heikkilä .

4G-nätet används för supersnabb trådlös dataöverföring med mobiltelefon, surfplatta eller surfpinne och dator. Tack vare den låga svarstiden i det äkta 4G-nätet, som byggs med LTE-teknik, och hastigheten på upp till 150 Mbit/s, medger nätet smidig mobil användning av bland annat rörlig bild, interaktiva tv-tjänster och flera applikationer för professionellt bruk.

Soneras 4G-nät finns redan på över 90 orter. Vid sidan av att Sonera bygger ut 4G-nätet utökas hastigheten i Soneras 3G-nät med s.k. dual carrier-teknik. Den teoretiska maximihastighet som den här 3G-tekniken erbjuder är 42 Mbit/s. De högsta 3G-hastigheterna är redan tillgängliga på cirka 230 orter runt om i Finland.

Topphastigheter med nya tjänster och terminaler

För att kunna dra nytta av de snabbare hastigheterna krävs att man har en terminalutrustning som fungerar i 4G-nätet. 4G ingår i telefonabonnemangen Sonera Exakt ( Sonera Sopiva ) från 19,90 €, vilket är priset för ett Suurenmoinen -paket. För Mobil Surf -mobilbredbandsabonnemangen ( Liikkuva Netti ) finns två 4G-alternativ från 19,90 €/månad, och med tjänsten Sonera Tillsammans ( Sonera Yhdessä ), som kopplar samman familjens mobilabonnemang, fungerar alla röst- och internetabonnemang också i 4G-nätet.

Från och med början av detta år byggs 4G-nätet också inom frekvensområdet 800 MHz. För vissa antennhushåll kan nätet på det nya frekvensområdet orsaka störningar i tv-mottagningen. Eventuella störningar i tv-bilden åtgärdas kostnadsfritt inom ramen för operatörernas gemensamma projekt Taajuustalkoot. Närmare information:   www.taajuustalkoot.fi

Ytterligare information om 4G: www.sonera.fi/4G
Täckningskarta:
www.sonera.fi/kuuluvuus

Ytterligare information ges av:

Tomi Heikkilä, Senior Development Manager, Sonera
Tfn: 0400871747
e-post: tomi.heikkila@teliasonera.com

Press service: tfn. 02040 60235, communications-fi@sonera.com

Sonera tillhandahåller data-, kommunikations- och tv-tjänster för konsumenter, företag och sammanslutningar i Finland. Våra  tjänster kopplar samman människor med varandra och med det som är viktigt för dem samt tillför bekvämlighet och kvalitet i det dagliga livet. För företag tar   vi  fram kommunikationstjänster som stödjer en hållbar utveckling och frigör tid och energi för produktivt arbete och tillväxt. I slutet av 2013 hade Sonera 4,5 miljoner abonnemangskunder i det fasta och mobila nätet. Antalet anställda uppgår till 3 500 personer och bolaget finns på omkring 30 orter runt om i Finland. www.sonera.fi

www.sonera.fi

Sonera är en del av TeliaSonera-koncernen och bedriver verksamhet i Norden, Baltikum och på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien.
www.teliasonera.com