Tunkeilijat langattomien verkkojen vaivana – suojaamattoman yhteyden käytöstä ei enää rangaista

Oman verkon suojaus kannattaa pitää ajan tasalla, sillä tuntemattomat käyttäjät voivat aiheuttaa paitsi verkon hidastumista myös tietoturvaongelmia. Lakiuudistuksen myötä poistuu rangaistavuus suojaamattomien langattomien lähiverkkojen ulkopuoliselta käytöltä. Helpsonin asiantuntijat suojaavat internet-yhteyden nopeasti ja helposti puhelintuen välityksellä.

15. maaliskuuta voimaan tullut lakiuudistus mahdollistaa tuntemattomille käyttäjille langattoman verkkoyhteyden muodostamisen internetiin rankaisutta. Yhteyden muodostaminen ei ole rangaistavaa, jos verkkoa ei ole suojattu. Lakiuudistuksen myötä yksityisten internet-liittymien haltijoiden on hyvä muistaa kutsumattomien vieraiden aiheuttamat haitat ja mahdolliset vaarat.

”Yksityiset verkot kannattaa ehdottomasti suojata, sillä tuntemattomat käyttäjät voivat hyödyntää verkkoa omiin tarkoituksiinsa ja päästä käsiksi esimerkiksi verkossa jaettuihin tiedostoihin. Jos tuntemattomat vieraat syyllistyvät verkossa laittomuuksiin, johtavat jäljet suoraan suojaamattoman langattoman verkon omistajan luo”, teknologiajohtaja Jari Hakalin Helpsonilta sanoo.

Noin puolessa myytävistä tukiasemista on suojaamaton langaton lähiverkko tehdasasetuksena. Verkon suojaus jää siis helposti tekemättä ja tuntemattomat käyttäjät pääsevät verkkoon tukiaseman kantoalueella, jopa 300 metrin säteellä.

Verkon suojaus 10 minuutissa

Verkko suojataan asettamalla yhteyttä käyttäville koneille sekä modeemille tai tukiasemalle yhteinen salasana, jota ilman ei verkkoon jatkossa pääse. Tukiasemalle tiedot syötetään sen hallintaohjelmassa ja Windows-koneissa  muokaamalla langattoman verkon asetuksia.

”Puhelintuessamme tehdään verkon suojausta, johon menee keskimäärin kymmenen minuuttia ja se maksaa noin 20 euroa. Myös koneen muu tietoturva, kuten palomuuri, kannattaa tarkistaa samalla”, Hakalin vinkkaa.

Kun suojaus on kerran tehty, tietokone muistaa verkon salasanan. Jatkossa yhteys syntyy automaattisesti, mutta suojatusti. Jokaiselta uudelta verkkoon pyrkivältä koneelta kysytään salasanaa aina verkon ensimmäisen käyttökerran yhteydessä.

Kolme syytä suojata oma internet-liittymä:

-          Suojaa tiedostosi: Suojaamattomissa verkoissa voi olla helppoa päästä käsiksi esimerkiksi jaettuihin tiedostoihin.

-          Suojaa nopea yhteys: Verkkoyhteys voi hidastua, jos ylimääräiset käyttäjät jakavat liittymän.

-          Suojaa laittomuuksilta: Jos tuntemattomat käyttäjät toimivat yksityisessä verkossa laittomasti, jäljet johtavat suoraan suojaamattoman langattoman verkon omistajaan.

Lisää Helpsonin vinkkejä ja apua oman verkon suojaamiseen saat helposti numerosta 0600 10 100 ja internetissä osoitteessa www.helpson.fi.

Lisätietoja ja kyselyt:

Jari Hakalin, teknologiajohtaja, Helpson, p. 0400 512933, jari.hakalin@teliasonera.com

Helpson on valtakunnallinen tekninen tukipalvelu tietokoneisiin ja kodin elektroniikkaan liittyvissä pulmissa. Tukipalveluja tarjotaan sekä puhelimitse että koti- ja yrityskäynneillä jokaisessa Suomen kunnassa. Helpson on osa TeliaSonera -konsernia. Helpson Puhelintuki palvelee numerossa 0600 10 100 arkisin 8-21 ja la 9-17 (1,99 €/min + mpm/pvm).

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2010  lopussa 4,3 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 600 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi