Tutkimus: Soneran 4G-verkossa mitattiin maailmanennätys

Tuoreen tutkimuksen mukaan Soneran 4G-verkossa mitattiin korkein yhteysnopeus 184 maan ja 700 palveluntarjoajan joukossa.

Soneran 4G-verkossa mitattiin maailman korkein yhteysnopeus Aalto yliopiston ja JoikuSpeed-sovelluksen yhteistyössä toteuttamassa tutkimuksessa. Tutkimustulos perustuu lähes 400 000 mittaustulokseen, joita tehtiin yli 700 eri operaattorin ja palveluntarjoajan verkossa. Nopein yksittäinen mittaustulos, 137,8 Mb/s, tehtiin Soneran 4G-verkossa Suomessa Etelä-Helsingissä LG:n G3 älypuhelimella.

Tutkimuksen mittaukset tehtiin yhteensä 184 maassa 5. kesäkuuta – 15. syyskuuta 2014. Mittauksia oli mahdollista tehdä kahdella eri sovelluksella. Toinen tutkimukseen käytetyistä sovelluksista oli Nettitutka, joka on Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella kehitetty palvelu. JoikuSpeed on puolestaan JoikuSpeed Oy:n älypuhelinsovellus.

Sovellusten avulla tehtyjä mittauksia tehtiin 200 erimerkkisellä laitteella, kaikkiaan yli 2 000 eri laitemallilla. Myös muut suomalaiset operaattorit pärjäsivät hyvin mittauksissa: nopeimpien operaattoreiden listalle pääsi kolme suomalaista operaattoria.

Linkki JoikuSpeedin ja Aallon analyysiin: http://bit.ly/1tuGeIo

Sami Siiki, verkoista ja IT:stä vastaava johtaja, Sonera
puh. +358400579500
sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2013 lopussa 4,5 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 3 500 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi