Tutkimus: Yrittäjät tinkivät lomista ja harrastuksista

Työn ja perhe-elämän yhdistäminen vaatii yrittäjiltä usein luopumista niin harrastuksista kuin sosiaalisesta elämästä, selviää Soneran Yrittäjäkyselyn tuloksista. Lähes joka kolmas yrittäjä tasapainottaa työn ja perhe-elämän yhdistämistä tehden etätöitä aina kun mahdollista. Lomapäivien määrä sekä yrityksen liikevaihdon kehitysnäkymät korreloivat myönteisesti yrittäjän työvireen kanssa.

Puolet suomalaisista yrittäjistä on vähentänyt omia harrastuksiaan työn ja perhe-elämän tasapainottamiseksi. Jopa 50 prosenttia yrittäjistä on karsinut harrastuksiaan ja 47 prosenttia tinkinyt sosiaalisesta elämästään perheen vuoksi. Lähes kolmannes yrittäjistä (30 %) hyödyntää etätyöskentelymahdollisuuksia työn ja perhe-elämän yhdistämisen helpottamiseksi. Tulokset selviävät Soneran Taloustutkimuksella teettämästä Yrittäjäkyselystä.

-        Yrittäjien työelämä näyttää olevan kokonaisvaltaisempaa kuin palkkatyötä tekevillä. Työ ja vapaa-aika sekoittuvat keskenään mahdollisesti myös loman aikana, ja työtä tehdään paljon muuallakin kuin fyysisellä työpaikalla. Mobiililaitteet tarjoavat yrittäjille mahdollisuuden joustavampaan työn ja perhe-elämän tasapainottamiseen, kun monia työasioita voi hoitaa etänä vaikkapa mökiltä käsin, pohtii Soneran yrittäjäasiakkaista vastaava johtaja Tuomo Laukkonen.

Mobiililaitteet, kuten älypuhelimet, tabletit ja kannettavat tietokoneet helpottavat yrittäjien perhearjen ja työn yhdistämistä. Etätöiden ohella 29 prosenttia yrittäjistä jakaa työaikaansa päivän mittaan muiden perheenjäsenten menojen mukaan, esimerkiksi lasten harrastusten takia. Myös työmatkustamista on vähennetty työn ja perhearjen tasapainottamiseksi (31 %).

Mobiililaitteilla yrittäjät käyttävät eniten sähköpostia (86 % päivittäin) ja hoitavat puheluita tai puhelinneuvotteluita (82 % päivittäin). 77 prosenttia yrittäjistä hakee päivittäin tietoa netistä mobiililaitteilla ja noin puolet yrittäjistä lukee dokumentteja tai tuottaa tekstiä tai muuta materiaalia mobiililaitteilla.

Lomailu nostaisi myös yrittäjien työvirettä

Suomalaisyrittäjät lomailevat keskimäärin 26 päivää vuodessa. Mitä nuorempi yrittäjä on, sitä vähemmän hänellä on lomapäiviä: 25–44-vuotiaat yrittäjät lomailivat keskimäärin 23 päivää viime vuonna, kun vastaava luku 55–64-vuotiailla yrittäjillä oli 26 päivää. Keskimäärin suomalaisille kertyy vuosilomaa 30 päivää vuodessa.

Lomapäivien määrä korreloi positiivisesti työvireeseen. Yrittäjät, jotka arvioivat työvireensä kasvaneen viimeisen vuoden aikana, pitivät keskimäärin 31 lomapäivää, kun taas työvireensä heikentyneeksi arvioivat pitivät keskimäärin 21 lomapäivää.

Työvireeseen vaikuttaa merkittävästi myös käsitys oman yrityksen taloudellisista tulevaisuudennäkymistä. Niistä yrittäjistä, jotka odottavat yrityksen liikevaihdon vähenevän seuraavan 12 kuukauden aikana jopa 41 prosenttia arvioi työvireensä laskeneen vuoden sisällä. Vastaava luku liikevaihtoonsa kasvua odottavilla yrittäjillä on 23 prosenttia. Kaikista yrittäjistä yli neljänneksellä (28 %) työvire on viimeisen vuoden aikana laskenut ja joka kuudennella (16 %) noussut.

Soneran Yrittäjäkysely toteutettiin marras–joulukuussa 2014. Kyselyyn vastasi 1 009 yrittäjää eri toimialoilta ympäri Suomea. Kyselyn avulla haluttiin kartoittaa, miten mobiililaitteet ja tietoliikenneratkaisut vaikuttavat yrittäjän arjen sujuvuuteen ja hyvinvointiin. Vastaajiksi valittujen kriteereitä olivat yrityksen koko (alle 50 henkilöä) ja se, että vastaaja työskentelee omistamassaan yrityksessä sekä joko toimii päättävässä asemassa tai osallistuu yrityksensä päätöksentekoon.

Tuomo Laukkonen, johtaja, Yritysliiketoiminta, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Poiminta tutkimustuloksista:

Mitä seuraavista olette itse tehnyt työn ja perhe-elämän tasapainottamiseksi?

Olen tinkinyt omista harrastuksistani 50 %
Olen tinkinyt sosiaalisesta elämästäni 47 %
Olen vähentänyt työmatkustamista 31 %
Teen etätyöskentelyä aina kun mahdollista 30 %