• Sonera/

Ulkoasiainhallinto siirtyy globaaleissa tietoverkkopalveluissa Soneran asiakkaaksi

Sonera toimittaa kansainväliset tietoliikennepalvelut 92 edustustoon. Ulkoasiainhallinnon ja Soneran välinen sopimus astui voimaan 3.12.2014. Sopimus kattaa ulkoasiainhallinnon edustustoverkon tietoliikenneyhteydet 76 maassa. Sopimuskauden pituus on kokonaisuudessaan optiovuodet huomioiden enintään 15 vuotta.

Sopimukseen kuuluu globaalien tietoliikenneyhteyksien toimittaminen ulkoasiainministeriölle ja sen ulkomaan toimipisteisiin. Lisäksi sopimukseen kuuluvat valvonta- sekä hallintapalvelut ja suunnittelu- sekä asiantuntijapalvelut. Langattomat yhteydet ja avointa internetverkkoa hyödyntävät yhteydet kuuluvat hankintaan optioina.

Ulkoministeriön kansainväliset yhteydet toimittaa TeliaSonera-konsernin kansainvälinen runkoverkko-operaattori TeliaSonera International Carrier. TeliaSonera International Carrier on toinen maailman kahdesta johtavasta IP-runkoverkkoyhteyden tarjoajasta, jolla on 61 000 km kansainvälistä kuituverkkoa.

Sopimus on voimassa määräaikaisena seitsemän vuotta, jonka jälkeen sopimuksen voimassaolo jatkuu toistaiseksi voimassaolevana siten, että sopimuskauden pituus on kokonaisuudessaan enintään 15 vuotta. Sopimuksen arvo ei ole julkinen. Ulkoasiainhallinnon tietoliikenneyhteyksistä on vastannut viimeiset vuodet Orange Business Services.

“Ulkoasiainhallinnolle turvalliset ja luotettavat yhteydet kaikissa toimipisteissämme ovat ehdottoman tärkeitä. Sonera pystyy palvelulupauksensa mukaisesti tarjoamaan meille kustannustehokkaan kokonaisratkaisun ja luotettavat sekä turvalliset tietoliikenneyhteydet kaikkialle maailmaan yhdessä TeliaSonera International Carrierin kanssa”, sanoo tietohallintojohtaja Ari Uusikartano ulkoasiainministeriöstä.

“Ulkoasiainministeriölle toimitettava tietoliikenneratkaisu on koko TeliaSonera-konsernin maantieteellisesti laajin toimitus, jonka toteuttamiseen koko konsernimme on vahvasti sitoutunut. Olemme erittäin iloisia, että ratkaisumme ja kansainvälinen runkoverkkomme valittiin erittäin kovatasoisesta ja kansainvälisestä joukosta vastaamaan Suomen ulkoasiainhallinnon tietoliikennetarpeista sopimuskauden ajan”, sanoo Soneran julkishallinnon asiakkuuksista vastaava myyntijohtaja Antti Luoto.

Ari Uusikartano, tietohallintojohtaja, Suomen ulkoasiainministeriö
Sähköposti:ari.uusikartano@formin.fi

Antti Luoto, myyntijohtaja, julkishallinnon asiakkuudet, Sonera
Sähköposti: antti.luoto@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2013 lopussa 4,5 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 3 500 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi