Verkkotallennus jatkuu, verkkotallennusmaksu käyttöön

Yhteiset pelisäännöt varmistavat kuluttajien verkkotallennuspalveluiden jatkumisen myös tulevaisuudessa. Sonera Viihteen verkkotallennus muuttuu marraskuun alussa valinnaiseksi palveluksi, ja käyttöön otettavalla verkkotallennusmaksulla katetaan tekijänoikeusjärjestöille maksettavat korvaukset.

Verkkotallennus on Sonera Viihde -palvelun suosittu ominaisuus, jonka ansiosta tv- ja viihdepalveluiden asiakkaat voivat katsoa tv-sisältöjä ajasta ja paikasta riippumatta ja haluamallaan laitteella.

Kesäkuun alussa voimaan astuneet tekijänoikeuslain muutokset selkiyttävät verkkotallennuksen pelisääntöjä. Operaattorit maksavat jatkossa korvauksen tekijänoikeusjärjestöille niiden hallinnoimien sisältöjen käytöstä.

Korvaukset nostavat tv-palvelujen kustannuksia, joiden kattamiseksi tallennuspalvelulle asetetaan 2,48 euron suuruinen verkkotallennusmaksu. Sonera Viihteen asiakas voi halutessaan kytkeä verkkotallennuksen pois päältä, jolloin tallennusmaksua ei peritä.

Uusi verkkotallennusmaksu ei koske Sonera Viihteen mobiili- ja nettipalvelua, jonka tallennusominaisuus on valinnainen maksullinen palvelu. Sonera välittää tallennusmaksun tekijänoikeusjärjestöille sellaisenaan. Tallennusmaksulla edistetään sisällöntuotantoa.

Verkkotallennuspalveluista sovittiin keväällä operaattoreiden, mediayhtiöiden ja oikeuksien omistajia edustavien tekijänoikeusjärjestöjen kesken ja ratkaisusta säädettiin tekijänoikeuslaissa. Lisäksi tallennuspalvelusta on sovittu osapuolten välillä solmituilla sopimuksilla.

Lisätietoja medialle:

Markus Lahtinen, tuotehallintajohtaja, Sonera
Puh. 040 302 4099

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com , Soneran internetsivujen uutishuone . Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset .