• Sonera/

Yhdistele matkoja helposti ja edullisesti Sonera Reissu -sovelluksella: pilotti alkaa Hämeenlinnasta

Taksi- ja junamatkan voi nyt tilata ja maksaa samalla Sonera Reissu -sovelluksella. Uusi sovellus toimii aluksi Hämeenlinnassa, jossa käyttäjät voivat suunnitella ja maksaa matkansa yhden sovelluksen avulla.

Hämeenlinnassa matkustavat hyötyvät tammikuusta lähtien uudesta Sonera Reissu -sovelluksesta, jolla voi yhdistellä julkisen liikenteen matkoja älykkäästi ja edullisesti. Alussa käyttäjien on mahdollista yhdistää Hämeenlinnassa tapahtuvia taksimatkoja VR:n junaliikenteen kanssa. Jatkossa sovelluksen käyttöalue ja liikennevälineiden valinnanvara monipuolistuu.

”Uusi, kaikissa käyttöjärjestelmissä toimiva sovellus helpottaa käyttäjien arkea, kun matkoja ei tarvitse varata ja maksaa erikseen. Sovelluksella tilattu taksimatka on myös edullisempi kuin eriksekseen tilattu paikallistaksimatka”, sanoo Jouni Sintonen.

VR odottaa kokeilulta arvokasta lisätietoa ja kokemusta vastaavan toiminnan laajentamiseen myöhemmin. ”Haluamme tulevaisuudessa olla aktiivinen toimija erilaisten matkaketjujen kehittämisessä. Tässä maaliskuun loppuun kestävässä kokeilussa on kiinnostavaa nähdä, miten asiakkaat suhtautuvat eri matkojen yhdistämiseen uudenlaisessa mobiilipalvelussa”, sanoo VR:n kehityspäällikkö Jani Jääskeläinen.

Suomen Taksiliitto ja Kanta-Hämeen Aluetaksi ovat myös mukana kehittämässä älyliikenteen uusia ratkaisuja. ”Sonera Reissu on ensimmäinen konkreettinen Suomessa käynnistyvä Liikenne palveluna -kokeilu, jossa asiakkaille on luotu helppo tapa suunnitella ja ostaa matkapaketti yhden luukun periaatteella. Taksit varmistavat sujuvat ja edulliset ovelta ovelle -kuljetukset osana pakettia”, kertovat Kanta-Hämeen Aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö ja Taksiliiton osastopäällikkö Jouni Mutanen.

Hämeenlinnan sijainti Suomen suurimman työmarkkina-alueen keskellä tekee kaupungista kiinnostavan kokeilualueen uusille liikkumispalveluille. ”Työvoiman liikkuvuuden helpottaminen on kaupungin kannalta tärkeä menestystekijä,” sanoo Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo.

Liikkuminen muuttuu tulevaisuudessa palveluksi

”Hämeenlinnassa alkava MaaS-pilotti eli Sonera Reissu on osa Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennelabra-ohjelmaa, jonka tavoitteena on mahdollistaa uudenlaisten liikennepalveluiden käyttöönotto Suomessa,” kertoo liikenneneuvos Seppo Öörni.
MaaS (Mobility as a Service) tarkoittaa palvelu- ja ihmiskeskeistä näkökulmaa, liikkumista palveluna.

”Liikkuminen muuttuu jatkossa omistamisesta kohti palvelua ja jakamistaloutta. Yhteiskäyttöautot, kimppakyydit ja uuden ajan kutsujoukkoliikenteen muodot toimivat tulevaisuudessa vaihtoehtona henkilöautoliikenteelle. Palveluiden uudenlainen yhdisteleminen, ostaminen ja maksaminen mobiilisti ovat tätä päivää ja Sonerasta on pian alkavan kokeilun myötä tulossa Suomen ensimmäinen MaaS-operaattori,” sanoo Suomen kasvukäytävän projektijohtaja Anna-Mari Ahonen.

Lisätiedot:

Jouni Sintonen, liiketoiminnan kehitysjohtaja, Sonera
etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Anna-Mari Ahonen, projektijohtaja, Suomen kasvukäytävä
anna-mari.ahonen@hameenlinna.fi

Juha Sirviö, toimitusjohtaja, Kanta-Hämeen Aluetaksi Oy
juha.sirvio@aluetaksi.net

Jouni Mutanen, osastopäällikkö, Suomen Taksiliitto
jouni.mutanen@taksiliitto.fi

Jani Jääskeläinen, kehityspäällikkö, VR
p.040 8621788
jani.jaaskelainen@vr.fi