Yli puolet suomalaisurheilijoista saa sponsorituloja alle 2 000 euroa vuodessa

Tuoreen urheilijakyselyn mukaan suomalaisia urheilijoita hyödynnetään sponsoroinnissa edelleen hyvin perinteisesti logonäkyvyyden kautta. Sponsorointi on myös lyhytjänteistä: peräti 71 prosenttia sponsorisopimuksista solmitaan vuodeksi. Tulokset ilmenevät Soneran toteuttamassa kyselyssä, johon vastasi 182 kansainvälisen tason suomalaisurheilijaa 22 yksilölajista.

Yrityksiä kiinnostaa sponsoroinnissa eniten logonäkyvyys: 92 prosenttia urheilijoista kantaa sponsoreiden logoa ja 75 prosenttia käyttää sponsoreiden vaatteita ja varusteita. Muita hyödyntämistapoja, kuten urheilijoiden sisällöntuotantoa ja osallistumista tapahtumiin, käytetään selvästi harvemmin.

– Urheilusponsorointia toteutetaan edelleen yllättävän perinteisin tavoin, vaikka neljäsosa urheilijoista kertoi sponsoreiden toiveiden ja vaatimustason kasvaneen. Tärkeintä olisi löytää molemmille osapuolille mielekkäitä tapoja tehdä yhteistyötä, sanoo Soneran kuluttajamarkkinoinnista vastaava johtaja Erna Rusi.

– Sonera Next Generation -tiimissä yhteistyölle on haettu jatkuvasti uusia muotoja sekä urheilijoiden että koko suomalaisen urheiluyhteisön kanssa. Projektin lähtökohtana on urheilijoiden ja lajien välinen vuorovaikutus, ja olemme liikuttaneet urheilun ystäviä tilaisuuksissa ympäri Suomea. Esimerkiksi sosiaalisen median kautta haluamme tuoda urheilijat ja heistä kiinnostuneen yleisön lähemmäs toisiaan, Rusi kertoo jo 12-vuotiaan projektin kehittymisestä.

Yhdessä lajiliittojen kanssa toteutettu kysely osoittaa, että yritysyhteistyö on urheilijoille elinehto: 64 prosenttia urheilijoista ei pystyisi urheilemaan täysipainoisesti ilman kumppanien taloudellista tukea.

Sponsoritulot verrattain pieniä

Vain harva suomalaisurheilija pääsee nauttimaan tuntuvista sponsorirahoista. Yli 20 000 euron sponsoritulot sai viime vuonna ainoastaan 5 prosenttia urheilijoista. Yli puolet (55 %) urheilijoista sai sponsorituloja alle 2 000 euroa.

Urheilusponsorointi voi tiukoista ajoista huolimatta hyvin. Sponsorien lukumäärä on noussut 36 prosentilla ja laskenut 13 prosentilla urheilijoista kolmen viime vuoden aikana. Kolmasosa (34 %) urheilijoista arvioi myös tuen määrän kasvaneen.

Managerien käyttö suomalaisessa urheilussa on yllättävän vähäistä. Peräti 86 prosenttia kertoo, että sponsoriasiat hoitaa urheilija itse tai hänen vanhempansa. Samalla 76 prosenttia urheilijoista pitää sponsorien löytämistä vaikeana.

– Kysely vahvistaa sen, että Suomessa yksilölajeissa pieni huippu-urheilijoiden joukko kerää valtaosan yritysten tuesta. Ammattimaisuus korostuu kuitenkin myös terävimmän kansainvälisen kärjen ulkopuolella. Osa urheilijan ammattitaitoa on yhä useammin myös kyky aitoon ja merkitykselliseen yhteistyöhön yritysten kanssa, Sonera Next Generation -projektin johtaja Anna Sorainen sanoo.

Urheilijat osaavat myös vaatia yrityksiltä enemmän. Runsas kolmasosa (38 %) urheilijoista kaipasi sponsoriltaan parempaa yhteistyön koordinointia, suunnitelmallisuutta ja kehittämistä.

Kysely toteutettiin Webropol-palvelun kautta 8.4.–22.4.2015. Vastaajina kyselyssä on 182 kansainvälisen tason suomalaista urheilijaa 22 yksilölajista. Vastaajien joukossa on 44 arvokisamitalistia. Kysely lähetettiin urheilijoille lajiliittojen ja -järjestöjen kautta.

Yritysten tyypillisimmät tavat hyödyntää urheilijaa:

1. Sponsorin logon kantaminen vaatteissa ja varusteissa (92 % hyödyntää)
  2. Sponsoreiden vaatteiden ja varusteiden käyttäminen (75 %)
  3. Esiintyminen sponsorin tapahtumissa (44 %)
  4. Oman teksti- ja kuvamateriaalin tuottaminen, esim. blogi (38 %)
  5. Mainoskuvissa ja -videoissa esiintyminen (32 %)

Urheilijoiden sponsoritulot vuonna 2014:
0–2 000 euroa: 55 %
2 0001–5 000: 19 %
5 001–10 000: 14 %
10 001–20 000: 6 %
20 001–30 000: 2 %