Kimmo Valtanen Universal Musicin markkinointijohtajaksi

Viihdealan ammattilainen, Sony Musicin entinen toimitusjohtaja Kimmo Valtanen palaa musiikkiteollisuuden näköalapaikalle ja aloittaa marraskuun 11. päivänä Universal Music Finlandin markkinointijohtajana. Valtasella on suomalaisittain vaikuttavat meriitit musiikki- ja viihdealoilta. Marraskuun 8. päivään asti Valtanen vastaa Elisa Viihteen sisältöliiketoiminnan kehittämisestä.

Maailman johtavan musiikkialan yrityksen Suomen ja Baltian toiminnot saavat markkinointijohtajakseen viihdeteollisuuden ammattilaisen, joka on ollut rakentamassa useita menestyviä kotimaisia ja ulkomaisia artisteja sekä muokkaamassa musiikkialasta kuluttajakäyttäytymisen muutoksen edelläkävijää. Sisällöntuotannon, -jakelun ja -kulutuksen murros on tullut Valtaselle tutuksi eri osa-alueilta, ja hän kokee olevansa valmis takaisin musiikkiteollisuuden johtoasemiin.

- Olen enemmän kuin innoissani päästessäni taas musiikkiteollisuuden ytimeen ja osaksi alan ehdottomasti energisintä tiimiä. Musiikkiala digitalisoituu nyt vauhdilla ja ala kasvaa. Odotan myös suurella innolla läheistä yhteistyötä Universalin upeiden artistien kanssa, iloitsee Kimmo Valtanen paluutaan musiikkialalle.

Universal Musicin toimitusjohtaja Jarkko Nordlund pitää arvossa erityisesti Valtasen musiikkialan osaamista ja vahvaa johtajuutta.

- Olen todella tyytyväinen, että saimme tiimiimme yhden suomalaisen musiikkialan osaavimman ja pidetyimmän ammattilaisen. Kimmo tuo mukanaan uutta virtaa ja laaja-alaista musiikin markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen näkemystä. Markkinointijohtajamme osaamisen on oltava linjassa Universal Musicin strategisten päämäärien kanssa, ja Valtanen jos joku on omiaan täyttämään odotuksemme kaikkien markkinoiden ykkösaseman saavuttamisessa, hehkuttaa Nordlund uutta rekrytointiaan.

Kimmo Valtanen

Vuonna 1997 levy-yhtiö BMG:n viestinnässä aloittaneen Kimmo Valtasen (45, KTM) työuraan kuuluu BMG:n markkinointijohtajuus (1999-2004) ja Sony Musicin  toimitusjohtajuus (2004-2012). Hänen uransa merkkipaaluihin kuuluu mm. HIM:in kansainvälisen läpimurron luotsaaminen, Kentin nostaminen Suomen suosituimmaksi ruotsalaisbändiksi, Elviksen ensimmäinen kultalevy Suomessa, Anssi Kelan siivittäminen 150.000 kappaleen levymyyntiin, Gimmel-yhtyeen lanseeraus, Lordin Euroviisuvoitto sekä Idols-formaatin synnyttämien tähtien läpimurrot Suomessa. Musiikkialalla useasti palkitun Kimmo Valtasen toimitusjohtajakauden aikana mm. PMMP, Anna Abreau, Anna Puu, Hevisaurus, Happoradio, SMG, Pariisin Kevät sekä Herra Ylppö ja Ihmiset kasvoivat Suomen suosituimpiin luettaviksi artisteiksi ja levy-yhtiö laajensi liiketoimiaan artistien keikka- sekä oheistuotemyyntiin.

Lisätiedot:

Jarkko Nordlund, toimitusjohtaja, Universal Music Finland

Mob: +358 (0)40 570 7643

jarkko.nordlund@umusic.com

www.universalmusic.fi

Universal Music Group:

Universal Music Group on maailman johtava musiikkialan yhtiö, jonka pääliiketoimintaa ovat äänitteiden tuotanto ja musiikin kustannustoiminta. Universalin kansainvälisesti tunnetuimpia artisteja ovat muun muassa Lady Gaga, Lorde, Sting, Avicii, U2, Metallica, Eminem, Kanye West, The Killers, The Rolling Stones ja Rihanna. UMG:n kotimaisiin artisteihin kuuluvat mm. Lauri Tähkä, Robin, Michael Monroe, Jonna Tervomaa, Kotiteollisuus, Teflon Brothers, Viikate, Olavi Uusivirta, Reckless Love, Jesse Kaikuranta, Kolmas Nainen, Sunrise Avenue ja Mimmit.