Mielipide: Koululainen ansaitsee oman läppärinsä

Arvoisa toimitus Pyydän, että ystävällisesti julkaisisitte ajankohtaisen mielipidekirjoitukseni lehdessänne. Arto Tenhunen, CEO Soprano Oyj Viestinnän ja verkkoliiketoiminnan elvytysohjelma 0400-413314 arto.tenhunen(at)soprano.fi Koululainen ansaitsee oman läppärinsä Jokainen tänä syksynä aloittava pieni koululainen ansaitsee yhteiskunnan hankkimana oman läppärinsä, kannettavan tietokoneen. Nykyihmisen perusvalmiuksiin kuuluu taito hankkia tietoa sähköisesti verkosta. Tulevaisuuden aikuiselle se on itsestäänselvyys. Koululaisille hankittavat läppärit eivät ole yhteiskunnalle edes lisäkustannus, kysymys on vain varojen suuntaamisesta. Sitä varten ei tarvitse Jyrki Kataisen tehdä muutoksia valtion budjettiin. Kunta ja oppilaan vanhemmat kulujen sijaan jopa säästävät, kun tarve hankkia painettuja oppikirjoja vähenee. Koululaisilla on jatkossa aina käytössään tuorein tieto sähköisenä. Vanhojen kirjojen, siis vanhentuneen tiedon kierrätystä ei tarvitse jatkaa. Koululaisille suunniteltuja ja erityisen kestäviä läppäreitä on jo tilattu EU-maihin. Microsoft esitteli keväällä Suomessa ensimmäisen version Sopranon vetämässä Viestinnän ja verkkoliiketoiminnan elvytysohjelman avajaistilaisuudessa. Nämä koululaisten tietokoneet on suunniteltu käyttämään perinteisten ohjelmistojen lisäksi tulevaisuuden pilvipalveluita. Pilvipalvelut ovat suoraan verkosta saatavia palveluita, vaikkapa mielenkiintoisia opetusohjelmia. Turhan kilpavarustelun estämiseksi ja halvan hankintahinnan takaamiseksi on tärkeää, että koululaisläppäreiden hankinnan tekee yhteiskunta. Näin kaikille taataan samat lähtökohdat omaksua uutta tietoa, asemasta tai varallisuudesta riippumatta. Kun koululaisläppärit kilpailutetaan vaikkapa muutama ikäluokka kerrallaan, tulee laitteiden hinnaksi noin sata euroa. Sillä rahalla ei lapselle monta kirjaa hankittaisi. Ajatelkaapa pientä koululaista, jonka reppu ei paina, vaan tieto kulkee pikkuläppärillä tuoreena ja ajantasaisena. Myös koulutehtävät on kätevä oppilaan tehdä ja opettajan tarkastaa verkossa. Joskus tunnilla voi vierailla toisen koulun opettaja, läppärin kautta tietysti. Vain mielikuvitus on rajana, kun uuden ajan opetusta ryhdytään visioimaan. Tehdään päätös heti, lastemme tulevaisuus ei odota. Arto Tenhunen Soprano Oyj Kirjoittaja on Soprano Oyj:n toimitusjohtaja ja Viestinnän ja verkkoliiketoiminnan elvytysohjelman johtaja. Liikenne- ja viestintäministeriö on yhdessä alan johtavien yritysten kanssa käynnistänyt elvytysohjelman sähköisen liiketoiminnan ja asioinnin edistämiseksi. Ohjelman ensimmäinen tavoite on osoittaa, että sähköisen liiketoiminnan aloittaminen tuottaa konkreettisia hyötyjä heti ja jatkuvasti. Näin varmistamme Suomen kilpailukyvyn, kun talous taas alkaa elpyä. soprano.fi vivere.fi