Tiedote: Kuntien Eläkevakuutus sai kriisiviestinnästään huonoimmat arvosanat

Suomalaisyritysten johto teilaa Kuntien Eläkevakuutuksen Nova Group -kriisiviestinnän hoitamisen. Tuoreessa kyselytutkimuksessa kollegat antavat Kevalle kouluarvosanan 5. Viimeisimmistä yritysmaailman kriiseistä parhaimman arvosanan saa Stockmann hoitaessaan vanhentuneiden päivämäärien paljastumista. Tulokset ilmenevät viestintäyhtiö Sopranon tammikuussa 2010 toteuttamasta kyselytutkimuksesta, johon vastasi 471 ylimmän yritysjohdon edustajaa. Toiseksi huonoimman arvion saavat Patrian lahjusskandaali ja Destian sisäpiirikaupat arvosanalla 6. Audia heitellyt Kiesi-kohu selvisi keskikaartiin 6,5 arvosanalla. Matkalaukkujen käsittelyn ulkoistuksen vaihtelevalla menestyksellä hoitanut Finnair sai arvosanaksi 7-. Parhaimmin vanhentuneista päiväyksistä alkaneen kriisiviestinnän hoiti kollegojen mielestä Stockmann, arvosana tasan 7. – Huippuarvosanoja jaetaan näissä kisoissa erittäin harvoin. Kriisi on aina negatiivinen, kyse on enemmänkin vahinkojen minimoimisesta kuin voiton maksimoimisesta, kommentoi alhaisia arvosanoja Soprano Oyj:n toimitusjohtaja, kriisiviestinnän asiantuntija Arto Tenhunen. Parannettavaa löytyy sekä yrityksistä että mediasta Yli kolmannes (35%) vastanneista yritysjohtajista on sitä mieltä, että suomalaisyhtiöt ovat huonoja tai erittäin huonoja hoitamaan kriisejään. Liki puolet (48%) vastaa, että tiedottamista tehdään liian vähän. Joka kolmas on sitä mieltä, että suomalaisyhtiöt suhtautuvat mediaan ylimielisesti kriisin aikana. Myös media saa osansa kritiikistä. Jopa 86% näkee median liioittelevan kriisejä ja toimittajien pyrkivän ensisijaisesti keksimään vetäviä otsikoita (79%). Kriisiviestintäsuunnitelmat puuttuvat suurimmasta osasta yrityksiä Peräti 56 % vastaajista sanoo, että yrityksellä ei ole lainkaan kriisiviestintäsuunnitelmaa. Mahdollisen kriisin sattuessa henkilövastuut on jaettu etukäteen (61%), mutta prosessia ei ole suunniteltu tätä pidemmälle. – Vastaukset kertovat, että yrityksissä ymmärretään kriisiviestinnän merkitys mutta ei kuitenkaan uskota salaman iskevän juuri heihin. On hyvä, että vastuuhenkilöt on nimetty, mutta se ei riitä. Kriisissä tunteet nousevat aina pintaan ja jos toimintaa ei ole suunniteltu, syntyy vaikeuksia median, asiakkaiden tai henkilöstön kohtaamisessa, kertoo kriisiviestinnän asiantuntija Tenhunen. Kriiseihin joutuneetkaan eivät varaudu uusiin kriiseihin Yritykset, jotka ovat joutuneet kriisiin useammin kuin kerran, ovat varautuneet tuleviin kriiseihin vain hieman paremmin kuin muut yritykset. Jopa 40%:lla näistä yrityksistä ei ole edelleenkään suunnitelmaa. Sen sijaan kriisikartoitusta ja kriisitilanteiden simulointia on harjoiteltu 57% näistä yrityksistä. Kuusi kymmenestä (60%) vastaajasta uskoo selvinneensä omista kriiseistään kohtalaisesti. Omasta mielestään huonosti tai erittäin huonosti selviytyneitä oli 14%. – Hyvän suunnittelun sijaan monessa yrityksessä uskotaan ja toivotaan, että ei se salama lyö ainakaan kolmatta kertaa samaan kohtaan, Arto Tenhunen ihmettelee. – Kalliisti rakennettu yrityskuva saattaa kääntyä miinukselle vain yhden kriisin kehnolla hoidolla, Tenhunen jatkaa. Virheiden myöntäminen kriisiviestinnän suosituin keino Vastaajista lähes kaikki (94%) on sitä mieltä, että mahdolliset virheet tulee myöntää heti. Pahoittelun voimaan uskoo vastaajista 56%. Sen sijaan syyn kaataminen yksittäisen työntekijän niskaan ei saa kannatusta (79%). Vastaajista 93% uskoo, että hyvällä kriisiviestinnällä tilanteeseen pystytään vaikuttamaan ja sitä kautta minimoimaan mahdolliset vahingot. Kyselytutkimus toteutettiin tammikuun 2010 aikana. Vastaajamäärä oli 471 suomalaisyritysten ylimmän johdon edustajaa liiketoiminnan johdon, markkinoinnin, myynnin ja viestinnän puolelta. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti. Lisätietoja Arto Tenhunen toimitusjohtaja, kriisiviestinnän asiantuntija Soprano Oyj gsm 0400 413 314 arto.tenhunen(at)soprano.fi Soprano Oyj on Nasdaq OMX Helsingin pörssissä listattu viestintään ja verkkopalveluihin erikoistunut julkinen yhtiö. Konsernin tuotevalikoima kattaa markkinointiviestinnän kokonaispalvelut, dynaamiset verkkoratkaisut sekä verkkopalveluiden sisällöntuotannon. Soprano toteuttaa Suomen tunnetuimpia verkkopalveluja, käytetyimpiä tilausjärjestelmiä ja verkkokauppoja sekä markkinoinnin ja myynnin kokonaisratkaisuja yrityksille ja julkishallinnolle.