Tiedote: Lumisen talven jälkeen katse katolle

Lehdistötiedote julkaisuvapaa heti Lumisen talven jälkeen katse katolle Kulunut talvi on ollut monelle pientaloasukkaalle mielenkiintoista aikaa. Runsas lumentulo on aiheuttanut keskustelua kattojen kestävyydestä ja lumikuorman raskaudesta. Luminen talvi on paljastanut mahdolliset kattorakenteiden heikot kohdat, mutta omakotiasujan ei silti ole tarvinnut olla huolissaan. -Tänä talvena lumikuorma ja siihen liittyvät kysymykset ovat olleet laajasti esillä, ja varsin erilaisia näkemyksiä on asiaan esitetty turhaa huolta herättäen, toteaa toimitusjohtaja Heli Väliharju A-Tiilikate Oy:stä. - Suomessa pientaloasukkaan harvoin tarvitsee olla huolissaan. Vaikka lunta on paljonkin katoilla, kunnolla tehdyt tiilikatot kyllä kestävät. Uutiset kattojen romahtamisista ovat koskeneet isompia rakennuksia, joissa tilanne onkin haasteellisempi. Runsasluminen talvi paljastaa kyllä helposti pieniä korjaamisen ja huoltamisen paikkoja. - Tämän talven perusteella on ollut helppo arvioida, ovatko lumiesteet oikein sijoitettu ja kunnolla asennettu. Samoin yleissilmäys katon kuntoon on paikallaan, rikkoontuneet tiilet on syytä uusia ja läpiviennit tarkistaa. Samalla voi miettiä tarvitseeko katto perusteellisempaa huoltoa, pesua tai maalausta. On hyvä muistaa, että hyvin hoidettu tiilikatto kestää 50-60 vuotta, siis isältä pojalle kuten sanotaan, toteaa Heli Väliharju. Betonikattotiili on perinteinen materiaali suomalaisissa katoissa. Se onkin ollut jo pitkään käytetyin katemateriaali uusissa pientaloissa. - Nykyisin kiinnitetään huomiota myös valmistusprosessin ekologiseen jalanjälkeen. Katon pitkä käyttöikä, valmistuksen ympäristöystävällisyys sekä kierrätettävyys käyttöiän jälkeen vaikuttavat valintaan. Tuotekehityksessä panostammekin juuri pitkäikäisyyteen, toteaa Heli Väliharju. Hankinnan vaivattomuus ja käytön helppous korostuvat myös. Toteammekin usein, että vaikka valmistamme kattotiiliä, niin toimitamme tillikattoja, hän jatkaa. A-Tiilikate Oy Oma Koti -messuilla, Helsingin Messukeskus osasto 2f38 Lisätietoja: Toimitusjohtaja Heli Väliharju, (02) 486 4625, GSM 050 309 0682 heli.valiharju@a-tiilikate.fi www.a-tiilikate.fi ______________________________________________________________________________ A-Tiilikate Oy on suomalainen perheyritys, joka toimii betonialalla jo toisessa polvessa. Tuotantolaitokset sijaitsevat Aurassa, Turusta noin 35 km pohjoiseen. Yritys on toiminut samalla tontilla jo vuodesta 1971, ensin betonituotteiden ja valmisbetonin parissa, nykyään kattotiilien valmistuksessa. A-Tiilikate Oy:ssä on käytössä laatu- ja ympäristöjärjestelmä, joka on rakennettu kansainvälisten ISO9001- ja ISO14001-standardien vaatimusten mukaisesti. Inspecta Oy on a myöntänyt sertifikaatit laatu -ja ympäristöjärjestelmälle. AURA- ja AAVA-kattotiilille on myönnetty ainoina suomalaisina kattotiilinä FI-merkin käyttöoikeus. Sisaryritys A-Tiilikateasennus Oy asentaa tiilikatot eteläisen Suomen alueella sekä uudis- että remonttikohteisiin.