Tiedote: OHJELMISTOTALOJEN HINNOITTELUSSA HIOTTAVAA

21.4.2009 klo 10:00

OHJELMISTOTALOJEN HINNOITTELUSSA HIOTTAVAA
Sekava hinnoittelu verkkokaupan yleistymisen esteenä

Suomalaiset yritykset ovat yhä jäljessä sähköisessä kaupankäynnissä, koska yrityksillä ei ole riittävästi tietoa verkkoliiketoiminnasta eikä palvelujen tarjoajien joukossa ole kokonaisvaltaisten ratkaisujen toimittajaa. Lisäksi ohjelmistotalojen sekava hinnoittelu hämmentää potentiaalisia asiakkaita.

Verkkokauppaohjelmistojen toimittajat ovat haasteen edessä: kuinka selkeyttää ohjelmistojen hinnoittelu. Nykyinen hinnoittelu ei aina välttämättä anna potentiaalisille asiakkailla oikeanlaista kuvaa siitä, mitä hinnalla saa. – Katastrofaaliset ohjelmistoprojektit eivät ole urbaanilegenda. Turhan usein yritys käyttää paljon aikaa ja rahaa projektiin ilman näkyviä tuloksia, kuvailee verkkoratkaisujen asiantuntija Riitta Auvinen Soprano Oyj:stä. – Tämänkaltaisten projektien lopputulos on roskakoriin päätyvä kyhäelmä.

Ohjelmistotalot sekoittavat itse markkinoita epätasaisilla hinnoilla ja sisällöillä. Potentiaaleille asiakkaille on pystyttävä kertomaan, mihin hinnoittelu perustuu. Kaikkien edun mukaista on, että asiakas saa helposti selville, miten eri elementit tai palvelut vaikuttavat hintaan. – On hinta mikä hyvänsä, 200, 2000 tai 20 000 euroa, se pitää pystyä perustelemaan ja avaamaan asiakkaalle kohta kohdalta, toteaa Auvinen.

Tiedonpuute johtaa vääriin ostopäätöksiin

Halpa voidaan mieltää huonoksi, kallis taas saatetaan kokea monimutkaiseksi ja resursseja vieväksi. Myös ohjelmistotalojen referenssit ja julkinen kuva vaikuttavat valintaan – ja myös ohjelmistojen hinnoitteluun. Tunnetumpi ohjelmistojen tarjoaja vie monesti voiton kallimmalla, raskaammalla ja joskus jopa epäsopivammalla tarjouksella. – Asiakkaan osto-osaaminen saattaa olla uusissa teknologioissa matalalla tasolla. Tämä johtaa valitettavan usein päätöksiin, jotka eivät perustu tarpeisiin ja tavoitteisiin vaan onnistuneeseen myyntipuheeseen, harmittelee Auvinen.

Tällä hetkellä hinnoissa on hyvinkin laaja skaala, kuten sisällössä. – Asiakkaan ei kannata lähteä ostamaan sikaa säkissä, vaikka tarjous houkuttelisikin, muistuttaa Auvinen Sopranosta. – Talopaketeissakin huomioidaan rakentajan tarpeet ja resurssit sekä tontin asettamat edellytykset. Talopaketin, kuten verkkokauppaohjelmiston, valintaan vaikuttavat useimmiten sisältö ja laatu ennen hintaa.

Yritykset haluavat valmiita ohjelmistoja, joita on helppo käyttää. Avaimet käteen -ratkaisu saattaa kuitenkin johtaa harhaan, jos tarpeista ei ole käyty perusteellista keskustelua. Sähköinen liiketoiminta sisältää monia lainalaisuuksia, jotka usein toistuvat hankkeesta toiseen. Hyvällä tarpeiden kartoituksella ja ratkaisujen määrittelyllä saavutetaan sekä fyysistä että henkistä säästöä. – Kartoituksessa asiantuntija tuo esille mahdollisuudet ja tunnistaa sudenkuopat. Näin ei muodostu harmillisia yllätyksiä. Yksi tunti tarvekartoitusta säästää kymmenen tuntia toteutuksessa, kiteyttää Auvinen.

varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen
Soprano Oyj
riitta.auvinen@soprano.fi

Soprano Oyj on Nasdaq OMX Helsingin pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiön erityisosaamista on teknologian ja kommunikaation yhdistäminen. Tuote- ja palveluvalikoima kattaa sekä tekniset verkkoratkaisut että viestinnällisen sisällöntuotannon. Sopranon ohjelmistoilla on toteutettu useita satoja verkkokauppoja sekä nykyaikaisia viestinnän, markkinoinnin ja myynnin sähköisiä kokonaisratkaisuja yrityksille ja julkishallinnolle.