• Soprano Oyj OLD/

Tiedote: Silmäasema Fennica Oy hankki Via Healthcaren, Helsingin Silmäsairaala Oy:n sekä Espoon Silmäsairaala Oy:n osakekannat

Silmäaseman Fennica Oy on hankkinut 2.7.2010 allekirjoitetulla sopimuksella Via Healthcare Oy:n, Helsingin Silmäsairaala Oy:n ja Espoon Silmäsairaala Oy:n osakekannat. Kaikki yhtiöt tulevat toistaiseksi jatkamaan toimintaansa omina liiketoimintayksikköinään nykyisellä organisaatiorakenteella.

Perjantaina 2.7.2010 tehty yrityskauppa vahvistaa Silmäaseman silmäkirurgista huippuosaamista ja tekee Silmäasemasta Suomen johtavan näkemisen ja silmien terveyden asiantuntijan.  Via Healthcare Oy, Helsingin Silmäsairaala Oy ja Espoon Silmäsairaala Oy edustavat Suomen silmäkirurgista kärkeä. Yritykset ovat jo aiemmin toimineet läheisessä yhteistyössä Silmäaseman kanssa, ja osalla lääkäreistä on vastaanottoja Silmäaseman tiloissa.

- Järjestelymme tavoitteena on saavuttaa merkittävä markkinaosuus yksityisesti tuotetuista silmäpalveluista. Konkreettisesti tämä tarkoittaa terveydenhuollonpalveluillemme yli 40 M€ liikevaihtotavoitetta vuonna 2015. Kun lukuihin lisätään Silmäasema-ketjun optinen vähittäiskauppa, konsernimme liikevaihtotavoite on yli 90 M€ vuoden 2015 loppuun mennessä, Silmäasema Fennican toimitusjohtaja Timo Munukka kertoo.

Järjestelyn myötä Silmäasema-konsernin palvelutarjonta laajenee nykyisen optisen vähittäiskaupan ja kattavien polikliinisten silmälääkäripalvelujen lisäksi silmälaboratoriopalveluihin, taittovirhekirurgiaan sekä kaihikirurgiaan.

Silmäaseman palvelujen asiakkaita ovat jatkossakin yksityisen terveydenhuollon asiakkaat, julkisen terveydenhuollon organisaatiot sekä palveluseteleillä asioivat asiakkaat. Lisäksi yritys tarjoaa silmäterveyden- sekä anestesia- ja leikkaussalihoidon ulkoistuspalveluja. Uuden yhtiökokonaisuuden yhteenlaskettu ennakoitu liikevaihto 2010 on 49,5 miljoonaa euroa.

toimitusjohtaja Timo Munukka, Silmäasema Fennica Oy,  puh. 0400 627 502

Silmäasema tarjoaa valtakunnallisesti optikon ja silmälääkärin yhteistyöhön perustuvia näkemiseen ja silmien terveyteen liittyviä tuotteita ja palveluita. Silmäasema-ketju toimii 88 paikkakunnalla. Myymälöitä on yhteeensä 123, joista 71 on Silmäasema-konseptin omistavalla Silmäasema Fennica Oy:llä.

Via Healthcare Oy:n ydintoimintana on erikoissairaanhoidon palvelujen tuottaminen julkiselle ja yksityiselle sektorille. Yrityksen palveluksessa on noin 170 erikoissairaanhoidon ammattilaista, joista noin 50 on silmälääkäriä.

Helsingin silmäsairaala Oy
on Suomen suurin yksityisiä silmätautien erikoislääkäripalveluita, leikkauspalveluita ja silmälaboratoriopalveluita tuottava yritys. Yritys työllistää 22 hoitoalan henkilöä ja ammatinharjoittajan toimivia lääkäreitä noin 40. Näistä 9:llä on silmäkirurgian erityispätevyys.

Espoon Silmäsairaala Oy
on Suomen uusin täyden palvelun yksityinen Silmäsairaala. Yritys on aloittanut toimintansa vuonna 2009 ja se työllistää tällä hetkellä 7 henkeä. Sairaalassa työskentelee ammatinharjoittajina 15 silmätautien erikoislääkäriä. Espoon Silmäsairaala Oy avaa uuden silmäsairaalan Vantaalle syksyllä 2010.