Universal Music vahvistaa kotimaista tuotantoaan

Universal Music Finland kasvattaa panostustaan musiikkituotantoonsa vahvistamalla kotimaisen tuotannon A&R-organisaatiotaan*. Riku Mattilan johtama tuotanto-osasto vastaa jatkossa Universal Musicin lisäksi EMI:lle levyttävien artistien tuotannoista Suomessa. Myös Pekka Ruuska ja Kaiku Entertainment jatkavat yhteistyötään Universal Musicin kanssa.

Universal Music Finlandin uutena A&R-managerina aloittaa joulukuun alussa Radio Novan vastaava tuottaja Marja Kokko, 31 v. Hänen toimenkuvaansa radiossa on kuulunut muiden muassa suositun Enbuske & Linnanahde Crew -aamuohjelman tuottaminen, koko kanavan artistien live-vierailuista vastaaminen sekä MTV3 Oy:n ja Radio Novan yhteistyöprojektit. Aiemmin Kokko on toiminut televisiotuotantotöissä sekä toimittajana iltapäivä- ja aikakauslehdissä.

"Pääsen Universalissa tekemään unelmaduuniani loistavien ammattilaisten kanssa. Olen seurannut musiikkibisnestä vuosia läheltä, mutta sopivan välimatkan päästä. Toivon, että olen sinä aikana oppinut jotain oleellista onnistumisista, mutta myös niistä levytyksistä, joita ei muistella kiitospuheissa. Nyt kun astun tekijäjoukkoon, aion pitää kiinni rohkeudestani puhua asioista suoraan ja kyseenalaistaa tarvittaessa luutuneet tekemisen tavat", Universal Musicin uusi A&R Manager Marja Kokko kertoo.

Riku Mattilan ja Marja Kokon lisäksi Universal Musicin kotimaisen musiikin tuotantotiimiin kuuluu yhtiön TV-formaattitoteutuksiin erikoistunut A&R Manager Martti Vuorinen. Oman tuotantoyksikkönsä tukena Universal Music Finlandilla on lisäksi Pekka Ruuska ja hänen johtamansa Kaiku Entertainment. Pekka Ruuska toimii Universal Musicin A&R-kehitysprojektien vastaavana tuottajana ja Universal Music vastaa Kaiku Recordings -yhtiön tuotantojen jakelusta ja markkinoinnista.

Universal Musicin uusi A&R-osasto tulee vastaamaan sekä Universal Music Finlandin että nykyisten EMI Finlandin artistien tuotannoista. Universal Music osti EMI:n liiketoiminnan 1. lokakuuta.

"Olemme rakentamassa Universal Musicista musiikkialan johtavaa yritystä ja tavoitteen saavuttamiseksi panostamme vielä aiempaa vahvemmin kotimaiseen musiikkiin. Keskitämme Universal Musicin ja EMI:n kotimaiset tuotannot nyt yhteen A&R-osastoon, jota Marja Kokko tulee uutena tekijänä vahvistamaan. Olemme samalla jatkaneet hyvää yhteistyötämme Pekka Ruuskan ja Kaiku Entertainmentin kanssa. Pekka on haka löytämään suomalaisille lempiartisteja ja hänen kauttaan kulkeekin moni uusien artistien kehitysprojekteistamme”, iloitsee Universal Musicin toimitusjohtaja Jarkko Nordlund.

Universal Music Finlandin artisteja ovat muiden muassa Robin, Jesse Kaikuranta, Lauri Tähkä, The Rasmus, Sunrise Avenue, Von Hertzen Brothers, Diandra, Mikko Sipola ja Vesterinen Yhtyeineen. Universal Musiciin kuuluvalle Johanna Kustannus -levymerkille levyttävät myös Kotiteollisuus, Kerkko Koskinen Kollektiivi, Timo Rautiainen & Neljäs Sektori, Olavi Uusivirta, Jonna Tervomaa, Minä ja Ville Ahonen, Teflon Brothers ja Mikko Herranen.

EMI Finlandin kotimaisia artisteja ovat muiden muassa Elokuu, Redrama, Jontte Valosaari, Jukka Perko ja Janna.

Yhteystiedot:
Universal Music Finland
Jarkko Nordlund, toimitusjohtaja
Puh: 040 570 7643
jarkko.nordlund@umusic.com

Riku Mattila, Head of A&R
Puh: 040 846 7327
riku.mattila@johannakustannus.fi

* A&R tulee englanninkielisistä sanoista artists and repertoire. Kyseinen, musiikin kokonaistuotannosta vastaava toimi on tärkeä lenkki jokaisessa musiikkialan yhtiössä.