RYHMÄ-THERAPLAY-HOITOA AVOHUOLLON LASTENSUOJELUPERHEILLE

SOS-Lapsikylä ry:n kehityshanke

SOS-lapsikylä ry on käynnistänyt kehityshankkeen, jonka tavoitteena on antaa perheille ryhmä-theraplay-hoitoa avohuollon tukitoimena. Kyseessä on ensimmäinen kerta maailmassa, kun ryhmä-theraplay ollaan ottamassa suunnitelmalliseksi avohuollon tukitoimenpiteeksi. Terapia toteutetaan internaatti-hoidon osana.

Lyhythoitona toteutettava ryhmä-theraplay on uusi lastensuojelun muoto, jonka avulla vahvistetaan sosiaalisia suhteita sekä lujitetaan perheen ja sen yksilöiden itsetuntoa ja yhteenkuuluvuutta. Hoidon kohteena ovat avohuollon piirissä olevat lastensuojeluperheet, jotka tarvitsevat intensiivistä ja vankkaa vanhemmuuden tukea. ”Ryhmä-theraplay soveltuu erityisesti perheille, joissa vanhempien ja lasten välisen turvallisen kiintymyssuhteen kehittyminen tarvitsee tukea”, sanoo Theraplay-terapeutti Ilona Vierikko.

SOS-Lapsikylä ry pohtii hankkeen sisältöä ja tavoitteita yhdessä kuntien sosiaalityöntekijöiden kanssa.

Theraplay-terapeutti Ilona Vierikko, p. (09) 5404 8821
SOS-Lapsikylä ry

********************************************

Yrityksestä

SOS-lapsikyläjärjestö toimii 132 maassa. Lapsikylät tarjoavat maailmalla kodin ja turvallisen kasvuympäristön hätää kärsiville lapsille. Lapsikylissä asuu noin 70 000 lasta, kuten entisiä katulapsia ja aids-orpoja. Suomessa SOS-lapsikylät tarjoavat yhteisöllisesti tuettua perhehoitoa kuntien huostaanottamille lapsille.