OSAVUOSIKATSAUS TAMMIKUU - KESÄKUU 2017, YHTEENVETO

AJANKOHTAINEN RAPORTOINTIKAUSI (3 kk, huhtikuu - kesäkuu 2017)

• Kauden tulos oli -2 419KSEK (-1 804) ja osakekohtainen tulos oli -0,04 SEK (-0,09).
  • Muut tuotot olivat 60 KSEK (0).
  • Investoinnit ajalla huhtikuu – kesäkuu 2017 olivat 6 542 KSEK (2 836).
  • Arto Suokas on nimitetty hopeakaivoksen johtajaksi
  • Hopeakaivoksen maanrakennustyöt jatkuvat ja rikastuslaitoksen laitossuunnittelu on aloitettu.

OSAVUOSIKATSAUS TAMMIKUU - KESÄKUU 2017

• Kauden nettotulos oli –7 487KSEK (-4 457) ja osakekohtainen tulos oli -0,12 SEK (-0,22).
  • Muut tuotot olivat 60 KSEK (3).
  • Investoinnit kaudella tammikuu-kesäkuu 2017 olivat 12 332 KSEK (3 848).
  • Likvidit varat 30. kesäkuuta 2017 olivat 140 889 KSEK (11 764).
  • Oma pääoma 30. kesäkuuta 2017 oli 285 025 KSEK (120 717).
  • EuroMin Limited merkitsi 1 398 572 osaketta joulukuussa 2016. Osakkeet rekisteröitiin tammikuun 2 päivä, minkä jälkeen toteutti toisen sovitun osakemerkinnän, 1 351 533 osaketta.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

• Hopeakaivoksen Tekninen Raportti valmistui, Raportti osoittaa muun muassa, että hanke on nykyisten oletusten ja nykyisen tietämyksen mukaan selvästi kannattava.
  • Hopeakaivoksen täydennyskairauksen kaikki analyysit valmistuneet – syvyysjatkeen potentiaali vahvistuu.
  • Päätös Blaiken rikastuslaitoksen siirtämisestä Sotkamoon tehty.
  • Yhtiö jatkaa keskusteluja Traxysen ja muiden potentiaalisten rahoittajien kanssa. Teknisen Raportin julkaisemisen rahoittajien mielenkiinto on lisääntynyt.
  • Yhtiön merkintäoptiot antavat oikeuden merkitä yhden osakkeen 4 kruunulla tai 0,42 € elokuussa 2017. http://www.silver.fi/sivu/fi/tietoa_optioannista/

Vastaavan ajanjakson vertailuluvut vastaavat edellisen vuoden lukuja ja vuoden 2016 tuloslaskelman taseen lukuja.

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Kuluneen vuoden aikana yhtiön toiminta on ollut hyvin aktiivista. Olemme julkaisseet 24 lehdistötiedotteita ja kolme taloudellista raporttia tiedottaessamme yrityksen toiminnatsa ja mitä yhtiössä tapahtuu. Lehdistötiedotteilla haluamme myös varmistaa, että yleisöllä sekä markkinoilla on samanaikaista tietoa yrityksestä mahdollisten sijoituspäätösten perustaksi. Tiedot koskevat yleensä tapahtumia, joiden arvioitu laajuus tai merkitys suhteessa yhtiön koko liiketoimintaan arvioidaan voivan vaikuttaa osakkeen hintaan.

Samalla, kun yhtiön talousjohtaja ja minun pitkäaikainen työtoveri Agnetha Pernerklint jäi eläkkeellä, olemme palkanneet uuden talousjohtajan yritykseen. Agnethan talousjohtajakauden aikana Sotkamo Silver on kehittynyt hyvin myönteisesti. Yhtiö on siirtynyt kehitystyöstä kaivoksen aloitusvaiheeseen. Haluankin kiittää Agnethaa hienosta pitkäaikaisesta yhteistyöstä ja toivottaa Hänelle vielä kerran kaikkea parasta uudella elämänjaksolla.

Rekrytoimme Paul Jonssonin uudeksi talousjohtajaksi. Hänellä on monen vuoden kokemus erilaisista taloushallinnon tehtävistä. Hän tuo yhtiöön arvokasta hallinnon ja rahoituksen osaamista. Vahvistimme myös kaivosorganisaatiotamme palkkaamalla Arto Suokkaan kaivoksen johtajaksi. Yhdessä he vahvistavat merkittävästi yhtiön johtoa.

Yhtiö on aktiivisesti pyrkinyt varmistamaan Hopeakaivoksen rahoituksen, kaivoksen tuotannon aloittamiseksi, mutta työ on kestänyt odotettua kauemmin.

Olemme käyneet keskusteluja ja neuvotteluja useiden eri tahojen, pankkien ja rahoituslaitosten kanssa kattavan rahoitusratkaisun aikaansaamiseksi. Olemme myös neuvotelleet koko ajan Traxys Europe SA: n kanssa, joka on edelleen kiinnostunut hankkeen rahoituksesta ja siihen liittyvästä markkinointisopimuksesta. Traxys jatkaa hankkeen hyvin yksityiskohtaista teknis-taloudellista arviointia omien lähtökohtiensa ja liiketoimintastrategioidensa perusteella.

Teknisen Raportin valmistuminen ja julkaiseminen on myös antanut mahdollisuuden käydä useita samanaikaisia keskusteluja ja neuvotteluja hankeen rahoituksesta. Nämä voidaan nähdä ilmauksena markkinoiden arviosta Hopeakaivos-hankkeen laadusta. Selvitämme useita eri vaihtoehtoja ja niiden joukossa neuvottelemme suuren kansainvälisen rahoituslaitoksen ja Ruotsin vientiluottoviraston (Swedish Export Credit Agency ECA) kanssa kattavasta rahoituspaketista tavoitteena on rahoittaa Outotecin teknologia- ja prosessilaitetoimitussopimus (EPC) ja mahdollistaa täten kaivoksen rakentaminen ja tuotannon käynnistyminen.

Rahoitusneuvottelujen lisäksi olemme tehneet valmistelevia investointeja uuteen tiehen raskaalle liikenteelle, tehneet maanrakennustöitä, parantaneet turvallisuusinfrastruktuuria maanalaisessa kaivoksessa, laatineet tarvittavia teknisiä suunnitelmia ja olemme toteuttaneet kairausohjelman. Kairaustulokset antavat hyvän lähtökohdan kehittää malmivaroja edelleen ja lisätä mineraalivarantoja nykyisten varantojen alapuolella. Kairaustulosten korkeat hopea-, kulta- ja perusmetallipitoisuudet vahvistavat näkemystäni, että osassa mineraalivarantoja on korkeampia metalli- ja kultapitoisuuksia.

Yhtiö toteutti onnistuneen osakeannin heinäkuussa 2016, mutta tarvitsee lisärahoitusta jatkaakseen kaivoksen rakentamista ja kehittämistä täydellä teholla. Osakeannin yhteydessä merkitsijöille jaettiin optioita, joita voidaan käyttää osakkeiden merkintään nyt elokuun aikana. Optio-oikeus oikeuttaa merkitsemään yhden osakkeen 4 kruunun hintaan osakkeelta tai 0,42 euroa osakkeelta. Mikäli optiot käytetään osakemerkintään, yhtiö saa lisää uutta pääomaa noin 8,6 M€. Jos valtaosa optioista käytetään, niin se on merkityksellistä Hopeakaivoshankkeen rahoituksen kannalta. Se tarjoaa myös lisävaroja yhtiön toiminnan ja muiden hankkeiden kehittämiseen.

Kun yritän arvioida hopean hinnan tulevaa kehitystä, katson kulta-hopea -hintasuhdetta. Se mittaa, kuinka monta unssia hopeaa tarvitaan yhden kulta unssin ostamiseen. Korkea suhdeluku tarkoittaa, että tarvitaan monta unssia hopeaa yhden kultaunssin ostamiseen. Nykyään kulta-hopea-suhde on noin 75. Se on 50% korkeampi kuin keskimäärin, jos tarkastelemme aikajaksoa takaisin vuoteen 1950. Lukua voidaan myös verrata siihen, että eri käsitysten mukaan maan kuoressa on vain 17,5-23 kertaa enemmän hopeaa kuin kultaa.

Samaan aikaan Silver-instituutin mukaan hopean kulutus on suurempaa kuin sen kokonaistuotanto sisältäen kierrätyksen. Viime vuonna oli neljäs peräkkäinen vuosi, kun hopean kysyntä ylitti tarjonnan, kun samaan aikaan kun hopean kokonaistuotanto laski, eikä pelkästään tämä, oli ensimmäinen kerta yli kymmeneen vuoteen, kun kaivosteollisuuden hopean tuotanto laski. Kaikki tämä voi olla positiivista hopean hinnalle.

Timo Lindborg

Sijoittajakalenteri:

-  Osavuosikatsaus Q3 – 15. marraskuuta 2017.
-  Osavuosikatsaus Q4 - 21. helmikuuta 2018.
-  Yhtiökokous 2017 – 15. maaliskuuta 2018.

Tietoa osakkeista

Osakkeiden ja äänien lukumäärä Sotkamo Silver AB:ssa on 105 966 095 ja osakepääoma on 145 369 059,31 SEK. Osakkeen ”kvotvärde” (vastearvo) on 1,35 SEK. Yhtiön pörssiarvo periodin lopussa kesäkuun 30. Päivä 2017 oli n. 466 MSEK ja osakekurssi Ruotsin NGM Equity pörssissä 4,40 SEK.

Täydellisen tilinpäätöstiedotteen ruotsiksi voi ladata osoitteesta:

Tukholmassa, 23 elokuuta, 2017.

Sotkamo Silver AB

Nämä tiedot ovat sellaista tietoa, jonka Sotkamo Silver AB on velvollinen julkistamaan markkinoiden väärinkäyttöä koskevan EU: n asetuksen mukaisesti. Tieto on toimitettu julkistamista varten edellä mainittujen yhteyshenkilöiden välityksellä klo 8:45 CET, 23. elokuuta 2017.

Kontaktihenkilö: Timo Lindborg, Sotkamo Silver AB:n konsernijohtaja, puh. +358 40 508 3 507.

Viralliset pörssitiedotteet ovat ruotsin kielellä; käännetyissä versioissa saattaa olla eroja alkuperäiseen.

Sotkamo Silver AB:n liikeideana on hyödyntää mineraaliesiintymiä Pohjoismaissa huomioiden samalla yhteiskunnan ja ympäristön asettamat vaatimukset. Sotkamo Silver omistaa hopeaa ja kultaa sisältäviä malmiesiintymiä Suomessa ja sinkkiä sekä kultaa sisältäviä esiintymiä Norjassa. Yhtiön tärkein kehityshanke on Hopeakaivos projekti Sotkamossa.

Yhtiön kaupankäyntitunnus on SOSI Tukholman NGM-pörssissä ja SOSI1 NASDAQ OMX Helsingissä.

ISIN-koodi Sotkamo Silverin osakkeille on SE0001057910.

Sarjan 2016/2017 merkintäoptioiden ISIN-koodi on SE0008373880, kaupankäyntitunnus on SOSI TO4 NGM Equity pörssissä Tukholmassa ja   SOSI1EW116   NASDAQ Helsinki pörssissä.

Merkintäoptio antaa oikeuden merkitä yhden osakkeen 4 kruunulla (0,42 €) elokuussa 2017. http://www.silver.fi/sivu/fi/tietoa_optioannista/

Legal Entity Identifier (LEI) tunnus: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Lisää tietoa Sotkamo Silveristä verkkosivustolla www.sotkamosilver.com tai www.silver.fi

Yhtiön lehdistötiedotteet ja taloudelliset tiedotteet jakaa Cision Sverige ja ne ovat saatavilla verkkosivustolla www.silver.fi

Avainsanat: