• Sotkamo Silver/

SOTKAMO SILVER: HOPEAKAIVOKSEN TEKNINEN RAPORTTI JA FEASIBILITY STUDY ON VALMISTUNUT. PÄÄTÖS BLAIKEN RIKASTUSLAITOKSEN SIIRTÄMISESTÄ SOTKAMOON TEHTY

Sotkamo Silver on saattanut valmiiksi viimeisimmän Teknisen Raportin (Technical Report) ja siihen kuuluvan Feasibility Studyn Hopeakaivos-hankkeesta. Tässä raportissa olevassa toteutettavuusselvityksen (Feasibility Study) taloudellisessa analyysissa Hopeakaivos-hanke on nykyisten oletusten ja nykyisen tietämyksen mukaan selvästi kannattava. Raportin mineraalivaranto- ja malmivara-arviot on laadittu JORC-säännöstön (2012) mukaisesti.

Teknisen raportin myönteisten tulosten perusteella Sotkamo Silverin hallitus on päättänyt, siirtää Blaikenin rikastamon laitteet Hopeakaivokselle Sotkamoon.

• Takaisinmaksuaika: alle kaksi vuotta tuotannon aloittamisesta
  • 41% IRR, 57 M€ NPV (@ 5 %)
  • LOM Capex 33 M€, josta 27,4 M € on alkuinvestointia
  • Tulot (6 vuoden aikana): 228 M€
  • Liikevoitto (EBIT, 6 vuoden aikana): 101 M€
  • Cash Cost: 7 - 11 $/Oz Ag kuuden toimintavuoden aikana
  • All-In Cash Cost on keskimäärin 8,8 $ / Oz

Arvioissa käytetty hopeanhinta on 17,6 - 19,6 $/Oz Ag ja valuuttakurssi USD/€ on 0,88.

Tämä Tekninen Raportti on laadittu rahoittajien pyynnöstä jakamaan päivitettyä teknistä ja taloudellista tietoa projektista. Sotkamo Silver on päättänyt julkaista tämän Teknisen Raportin myös tiedottaakseen sijoittajia, markkinoita ja osakkeenomistajia Hopeakaivos hankkeen nykytilanteesta ja taloudellisista näkymistä.

Raportin tavoitteena on olla kattava ja päivitetty Tekninen Raportti, joka perustuu päivitettyyn kaivossuunnitelmaan sekä päivitettyihin mineraalivaranto- ja malmivara-arvioihin. Koelaitoksesta saatuihin tuloksiin ja päivitettyyn prosessivirtauskaavioon perustuva perussuunnittelu on valmistunut. Suunniteltu prosessilaitteisto on yhdistelmä uusista laitteista ja ostetun Blaiken-rikastamon sopivista osista.

Raportti on saatavilla yhtiön verkkosivustolla osoitteessa www.silver.fi.

Seuraavat rakentamisen aloittamista varten tehdyt investoinnit, rakennustyöt ja infrastruktuurin kehittämistoimet on saatettu valmiiksi elokuun 2016 jälkeen:

• Pintamaan poistotoimet rikastushiekka-altaan ja avolouhoksen alueelta on aloitettu siirtämällä pintamaa avolouhoksen pohjoispäässä olevaan meluesteeseen.
  • Alueelle on rakennettu uusi kulkuväylä, joka toimii myös avolouhosalueen kulkuväylänä. Uuden tien rakentaminen rikastushiekan käsittelylaitoksen alueelle on myös aloitettu. Nämä tiet takaavat pääsyn koko alueelle kaivoksen rakentamista varten.
  • Vinoperän parannus, mukaan lukien rusnaus, vedenpoisto (kuivatuskanavat, uudet pumppausjärjestelyt ja putkistosijoittelun parantaminen) sekä tienpinnan parantaminen.
  • Rikastushiekka-altaan alueen esikuivatus.
  • Uusi optisella kuidulla ja ohjauskaapeloinnilla varustettu 20 kV:n sähköverkko maanalaisen kaivoksen sähköistämiseksi.
  • Prosessisuunnittelun on aloitettu huhtikuun alussa, perussuunnittelu on valmis.
  • Päivitetty vesitasapainomalli.
  • Maanalaisen kaivoksen ilmanvaihto-, lämmitys-, sähköistys- ja pumppausjärjestelyjen suunnittelu on valmiina; myyjien tarjoukset päivitetään.
  • Rikastushiekka-alueen suunnittelutyö patoja ja pohjarakenteita varten on valmistunut, ja dokumentit toimitetaan patoturvallisuusviranomaiselle ensi viikolla.
  • Hopeakaivoksen päivitettyä tuotantosuunnitelmaa koskeva ympäristövaikutusten arviointimenettely (EIA) on edennyt ja EIA-ohjelma on jo toimitettu Kainuun ELY-keskuksen koordinointiviranomaiselle.
  • Kaivossuunnitelmien päivittäminen.
  • Kaivostoiminnassa käytettävien mahdollisten toimittajien arviointi.
  • Rikastuslaitoksen betonirakenteiden suunnittelun on aloitettu (perustukset rakennukselle ja murskaimille).
  • Rikastuslaitoksen alueen maa- ja vesirakennustöiden suunnittelun on aloitettu.
  • Vinoperän paikoittainen tuenta raudoitusten pulttauksella ja teräsverkoilla.
  • Organisaation vahvistaminen ja toiminnan jatkuva parantaminen.
  • Käyttöhenkilöstön rekrytointi, potentiaalisten ehdokkaiden haastattelu erilaisiin tukitoimintoihin ja operatiivisen rakenteen optimointi (ts. oman henkilökunnan käyttö vs. alihankkijoiden käyttö tietyissä keskeisissä toiminnoissa kuten malminlouhinnassa).
  • Aiotun johtohenkilöstön rekrytointitestit.
  • Tänä aikana täytetyt avainpositiot ovat:
    - Hopeakaivoksen johtaja

- Päägeologi

- Talousjohtaja

- Kaivospäällikkö

- Terveys- ja turvallisuusasiantuntija
  • Hopeakaivoksen Tekninen Raportti (toteutettavuusselvitys) rahoitustarkoituksiin ja investointitarkoituksiin. Tässä Hopeakaivoksen Teknisessä Raportissa 2017 oleva investointiarvion päivitys perustuu sitoviin ja kaupallisesti yhteensopiviin tarjouskilpailuihin ja kustannusarvioihin, sekä esivalikoiduilta päteviltä tarjoajilta saatuihin hintatietoihin, joita verrataan hankkeen tekniseen suunnitteluun ja laskettuihin määriin.

Käynnissä olevat projektit

• Noin 1500 metrin täydennyskairaus, jolla täytetään aukot ja päivitetään mineraalivarojen/malmivarantojen arviot (raportointi JORC 2012 mukaan) kaivoksen myöhempää, vuodesta 6 alkavaa tuotantoa varten
  • Kaivossuunnitelmien eliniän optimointi jatkuu
  • Malminetsintäpotentiaalin arviointi lähiympäristössä eli Hopeakaivoksen ja sitä ympäröivän vihreäkivivyöhykkeen syväjatkeessa LOM-arvon lisäämiseksi vuoden 10 jälkeen
  • Rikastuslaitoksen rakennuksen suunnittelu on aloitettu.
  • Blaiken-laitteiden siirron valmistelu Hopeakaivokselle Sotkamoon.
  • Rahoitusneuvottelut ovat käynnissä.

Olen erittäin ylpeä Sotkamo Silverin omista asiantuntijoista ja henkilökunnasta, jotka yhdessä Opcerto Asset Operationsin Greg Paholskyn ja CTS Engtecin Pekka Veiston kanssa ovat huolellisesti tehneet tämän vaativan työn. Olen vakuuttunut siitä, että osakkeenomistajamme pitävät tätä raporttia erittäin rohkaisevana ajatellen hankkeen tulevaa onnistumista. Sotkamo Silver jatkaa rahoituskeskusteluja useiden potentiaalisten rahoittajien kanssa positiivisessa ilmapiirissä." Sanoo tohtori Timo Lindborg, Sotkamo Silver AB:n konsernijohtaja

Nämä tiedot ovat sellaista tietoa, jonka Sotkamo Silver AB on velvollinen julkistamaan markkinoiden väärinkäyttöä koskevan EU: n asetuksen mukaisesti. Tieto on toimitettu julkistamista varten edellä mainittujen yhteyshenkilöiden välityksellä klo 11:00 CEST, 5. heinäkuuta 2017. Kontaktihenkilö: Timo Lindborg, Sotkamo Silver AB:n konsernijohtaja, puh. +358 40 508 3507.

Viralliset pörssitiedotteet ovat ruotsin kielellä; käännetyissä versioissa saattaa olla eroja alkuperäiseen.

Tukholma, 28. päivä heinäkuuta 2017
Sotkamo Silver AB (publ)
Timo Lindborg, konsernijohtaja

Vastuuvapauslauseke

Kaikki tämän raportin muut kuin historiallisia tosiasioita sisältävät lausumat, mukaan lukien rajoituksetta Sotkamon tuleviin suunnitelmiin ja tavoitteisiin liittyvät lausunnot, ovat tulevaisuuteen viittaavia lausumia.

Tässä raportissa käytetyt tulevaisuuteen viittaavat lausumat voidaan tunnistaa sanoista kuten "ennakoida", "uskoa", "voi", "arvioida", "odottaa", "tulevaisuus", "aikoa", "saattaa", "tilaisuus", "suunnitelma", "mahdollinen", "potentiaalinen", "projekti", "etsiä", "tulla" ja muista vastaavista sanoista, joihin liittyy riskejä ja epävarmuustekijöitä.

Nämä lausumat perustuvat nykyisten taloudellisten ja toimintaolosuhteiden arviointiin sekä lukuisiin oletuksiin tulevista tapahtumista, metallien hintakehityksestä, valuuttakursseista ja toimista, joiden odotetaan tapahtuvan.

Tällaiset tulevaisuuteen viittaavat lausumat eivät ole takeita tulevasta kehityksestä, ja niihin liittyy tunnettuja ja tuntemattomia riskejä, epävarmuustekijöitä, oletuksia ja muita olennaisia tekijöitä, joista useat eivät ole Yhtiön, sen johtajien ja Sotkamo Silverin (Yhtiön) johdon kontrollissa, ja jotka saattavat aiheuttaa sen, että yhtiön todellinen tulos poikkeaa olennaisesti näissä lausunnoissa esitetyistä tai odotetuista tuloksista.

Yhtiö ei voi antaa eikä anna minkäänlaista takuuta siitä, että tässä raportissa olevien tulevaisuuteen viittaavien lausumien tulokset, suoritusarvot tai saavutukset tullaan tosiasiallisesti saavuttamaan, ja sijoittajia kehotetaan olemaan asettamatta luottamusta näihin tulevaisuuteen viittaaviin lausumiin.

Yhtiö ei sitoudu päivittämään tai tarkistamaan tulevaisuutta koskevia lausumia tai julkaisemaan mahdollisia taloudellisia tietoja tulevaisuudessa, riippumatta siitä, vaikuttavatko uudet tiedot, tulevat tapahtumat tai muut tekijät tämän raportin sisältämiin tietoihin, elleivät sovellettavat lain säännökset tai Pörssin listautumisvaatimukset sitä edellytä.

Sotkamo Silver AB:n liikeideana on hyödyntää mineraaliesiintymiä Pohjoismaissa huomioiden samalla yhteiskunnan ja ympäristön asettamat vaatimukset. Sotkamo Silver omistaa hopeaa ja kultaa sisältäviä malmiesiintymiä Suomessa ja sinkkiä sekä kultaa sisältäviä esiintymiä Norjassa. Yhtiön tärkein kehityshanke on Hopeakaivos projekti Sotkamossa.

Yhtiön kaupankäyntitunnus on SOSI Tukholman NGM-pörssissä ja SOSI1 NASDAQ OMX Helsingissä.

ISIN-koodi Sotkamo Silverin osakkeille on SE0001057910.

Sarjan 2016/2017 merkintäoptioiden ISIN-koodi on SE0008373880.
Merkintäoptio antaa oikeuden merkitä yhden osakkeen 4 kruunulla (noin 0,43 €) elokuussa 2017.

Legal Entity Identifier (LEI) tunnus: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Lisää tietoa Sotkamo Silveristä verkkosivustolla www.sotkamosilver.com tai www.silver.fi

Yhtiön lehdistötiedotteet ja taloudelliset tiedotteet jakaa Cision Sverige ja ne ovat saatavilla verkkosivustolla www.silver.fi

Avainsanat: