SOTKAMO SILVER: KORKEITA HOPEA- JA KULTAPITOISUUKSIA HOPEAKAIVOKSEN TÄYDENNYSKAIRAUKSESSA

Sotkamo Hopeakaivoksella kairattiin touko-kesäkuussa yhteensä 12 timanttikairausreikää, yhteispituudeltaan 1 457,5 metriä. Kaikki kairanreiät kairattiin maan alla vinotunnelista. Kairaus tehtiin WL-66 -kalustolla, jolloin kairansydämen halkaisija on 50,5 mm. Tähän mennessä rei’istä on analysoitu 8 ja loppujen analysoinnin arvioidaan valmistuvan lähiviikkoina. Hopeakaivoksen mineraalivaranto- ja malmivara-arviot tullaan päivittämään kaikkien tulosten valmistuttua. Rikkaiden hopea- ja kultapitoisuuksien lisäksi lävistettiin lyijy- ja sinkkirikkaita osia.

Kairauksen tarkoituksena oli paitsi selvittää aikaisemmissa kairauksissa tavattujen hyvien metallipitoisuuksien jatkeita ja kasvattaa louhittavia malmivaroja, niin myös varmistaa malmiesiintymän rajoja ja siten varmentaa malmimallin paikkansa pitävyyttä.

Oheisessa taulukossa 1 on listaus parhaista lävistyksistä ja reikien sijainti on esitetty kuvassa 1.

Reikä TU17-04 kairattiin suunniteltujen louhosten väliin noin 350 m:n syvyydessä kohtaan, josta ei ollut aiempaa kairaustietoa. Reiällä saatiin rikas lävistys, 11 metriä keskipituudella 233 g/t hopeaa, 0,43 g/t kultaa, 1,44 % lyijyä ja 1,94% sinkkiä. Rikkain yhden metrin lävistys sisältää 914 g/t hopeaa, 0,92 g/t kultaa, 6,81 % lyijyä ja 4,85 % sinkkiä. Tämän reiän sijainti kaivossuunnitelmassa olevien louhosten välissä näkyy kuvassa yksi, käytännössä myös tämä alue tulee osaksi louhintasuunnitelmaa seuraavassa päivityksessä.

Reiät TU17-05 ja TU17-07 kairattiin edellisissä kairausohjelmissa esiintymän syvyysjatkeilla tavatun kultarikkaan horisontin tutkimiseksi. Horisontti sijaitsee tämänhetkisen malmimallin alareunassa ja alapuolella. Rei’issä lävistettiin kulta- ja hopearikkaita vyöhykkeitä, kahden metrin matkalla parhaat lävistykset olivat 253 g/t hopeaa ja 6,26 g/t kultaa reiässä TU17-05 syvyydellä 165,00-167,00 ja 275 g/t hopeaa ja 1,62 g/t kultaa TU17-05 syvyydellä 29,00-31,00. Reiän TU17-07 paras lävistys syvyydellä 120,00-122,00 sisälsi 220 g/t hopeaa ja 0,52 g/t kultaa. Tämän lävistyksen lyijypitoisuus oli 3,93 % ja sinkkipitoisuus 6,96%.

Korkeat hopea- ja kultapitoisuudet vahvistavat aikaisempia havaintoja (mm. reiät TU39 ja TU76) hopeaesiintymän jatkumisesta syvemmälle ja huomattavista kultapitoisuuksista esiintymän syvyysjatkeella.

Sotkamo Silverin kairausohjelman on laatinut ja valvonut Erkki Kuronen. Hän on Australasian Institute of Mining and Metallurgy’n (AusIMM) jäsen ja sen kautta hänellä on ”Competent Person” –status

”Nämä kairaustulokset vahvistavat käsitystäni syvemmällä olevista mineraalivarantojen osista ja niiden korkeimmista metalli- ja kultapitoisuuksista tunnettujen mamivarojen alapuolella " Sanoo tohtori Timo Lindborg, Sotkamo Silver AB:n konsernijohtaja

Nämä tiedot ovat sellaista tietoa, jonka Sotkamo Silver AB on velvollinen julkistamaan markkinoiden väärinkäyttöä koskevan EU: n asetuksen mukaisesti. Tieto on toimitettu julkistamista varten edellä mainittujen yhteyshenkilöiden välityksellä klo 8:45 CEST, 31. heinäkuuta 2017. Kontaktihenkilö: Timo Lindborg, Sotkamo Silver AB:n konsernijohtaja, puh. +358 40 508 3507.

Kairausohjelman ensimmäisen kahdeksan reiän tulokset ovat sivuillamme: http://www.silver.fi/sivu/fi/projects/reports_and_drilling_results/

Viralliset pörssitiedotteet ovat ruotsin kielellä; käännetyissä versioissa saattaa olla eroja alkuperäiseen.

Tukholma, 31. päivä heinäkuuta 2017

Sotkamo Silver AB (publ)
Timo Lindborg, konsernijohtaja

Taulukko 1: Parhaat lävistykset

Kuva 1: Vinotunneli, suunnitellut louhokset ja tämän kairausohjelman kairanreiät (vihreällä) pituusleikkauksessa. Tämän kairausohjelman ja aiemmin kairattujen TU39- ja TU76-reikien parhaat lävistykset on merkitty kuvaan.

Sotkamo Silver AB:n liikeideana on hyödyntää mineraaliesiintymiä Pohjoismaissa huomioiden samalla yhteiskunnan ja ympäristön asettamat vaatimukset. Sotkamo Silver omistaa hopeaa ja kultaa sisältäviä malmiesiintymiä Suomessa ja sinkkiä sekä kultaa sisältäviä esiintymiä Norjassa. Yhtiön tärkein kehityshanke on Hopeakaivos projekti Sotkamossa.

Yhtiön kaupankäyntitunnus on SOSI Tukholman NGM-pörssissä ja SOSI1 NASDAQ OMX Helsingissä.

ISIN-koodi Sotkamo Silverin osakkeille on SE0001057910.

Sarjan 2016/2017 merkintäoptioiden ISIN-koodi on SE0008373880.
Merkintäoptio antaa oikeuden merkitä yhden osakkeen 4 kruunulla (noin 0,43 €) elokuussa 2017.

Legal Entity Identifier (LEI) tunnus: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Lisää tietoa Sotkamo Silveristä verkkosivustolla www.sotkamosilver.com tai www.silver.fi

Yhtiön lehdistötiedotteet ja taloudelliset tiedotteet jakaa Cision Sverige ja ne ovat saatavilla verkkosivustolla www.silver.fi

Avainsanat: