Heikko hämäränäkö on liikenneturvallisuusriski – suomalaisautoilijoista miltei kolmasosa välttää pimeällä ajamista

Tuoreen tutkimuksen mukaan yli kolmasosa autoilevista suomalaisista tarkistuttaa näkönsä vain 4-5 vuoden välein tai harvemmin. Miltei kolmasosa tutkimukseen vastanneista suomalaisautoilijoista välttää pimeällä ajamista. Pimeiden teiden välttely voi kieliä huonosta hämäränäöstä, joka on autoilevalle vaarallinen vaiva.

Lähes kolmasosa suomalaisista autoilijoista välttää pimeällä ajamista, selviää Specsaversin teettämästä tutkimuksesta. Tutkimukseen vastanneista autoilijoista noin 80 prosenttia ajaa päivittäin tai monta kertaa viikossa. Hämärässä autoilu voi mietityttää tottunuttakin kuskia.

–         Huono hämäränäkö lisää merkittävästi onnettomuusriskiä liikenteessä pimeinä syysiltoina. Jos pimeällä ajaminen tuntuu epämiellyttävältä ja huomaat havaitsevasi esimerkiksi liikennemerkit vasta, kun ne tulevat kohdalle, saatat kärsiä heikosta hämäränäöstä. Myös herkästi vastaantulevien autojen valoista häikäistyminen voi olla merkki hämäränäön heikentymisestä, listaa optikko Maarit Saarikoski Specsavers Iso Omenasta.

Hämäränäöllä tarkoitetaan silmän kykyä sopeutua eri valaistusolosuhteisiin ja erottaa kontrasteja pimeässä. Silmät sopeutuvat kirkkaaseen ympäristöön yleensä muutamassa minuutissa, mutta hämärään sopeutuminen voi viedä jopa puoli tuntia.

–         Joissakin tapauksissa heikko hämäränäkö voi kieliä iän mukanaan tuomasta silmäsairaudesta, kuten kaihista. Ikääntyessä silmän valoa taittavat väliaineet samenevat ja hämäränäkö heikentyy. Myös muut sairaudet ja lääkitys voivat vaikuttaa hämäränäköön, kuvailee Saarikoski.

Suomalaisautoilijat ovat huolissaan muiden näöstä enemmän kuin omastaan

Suomalaisautoilijat pitävät aktiivista omasta näöstä huolehtimista tärkeänä: 75 prosenttia ajonäkötutkimukseen osallistuneista autoilijoista kokee, että autoa ajavien pitäisi tarkastuttaa näkönsä 2­–3 vuoden välein tai useammin. Lähes 40 prosenttia kuitenkin tarkistuttaa näkönsä vain 4-5 vuoden välein tai harvemmin.

–         Liikenneturvallisuudenkin kannalta silmät on tärkeää tarkastuttaa säännöllisesti. Kun ikää karttuu, silmässä tapahtuu väistämättä muutoksia. Eroa voi olla itse vaikea huomata, sillä muutokset tapahtuvat hiljalleen. On kuitenkin kaikkien kannalta turvallisinta, että liikenteessä näkee niin hyvin kuin mahdollista, painottaa Saarikoski.

Jopa 59 prosenttia autoilevista suomalaisista on huolissaan muiden liikenteessä liikkuvien näöstä liikenneturvallisuuden kannalta. Myös oma näkeminen on mietityttänyt kolmasosaa tutkimukseen osallistuneista kuskeista. Jos oma hämäränäkö arveluttaa, Saarikoski suosittelee suuntaamaan optikolle näöntarkastukseen.

–         Huonon hämäränäön taustalla on usein korjaamaton taittovirhe, joka korostuu hämärällä autoillessa. Se on helppo korjata sopivilla linsseillä. Tarvittaessa optikko ohjaa asiakkaan silmälääkärille jatkotutkimuksiin, Saarikoski rohkaisee.

Lisätiedot:
Maarit Saarikoski, optikko, Specsavers Oy, +358 40 7632563, maarit.saarikoski@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2016 yli 2,5 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi

Tutkimuksesta:

Kysely toteutettiin M3 Research Oy:n internet-paneelissa elokuussa 2017. Kyselyn tilasi Specsavers ja suunnitteli Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.

Aineistona on 1 000 18–70-vuotiasta autoilevaa suomalaista. Lähtöotos on iän ja asuinalueen suhteen kansallisesti edustava.

Tutkimuksen tuloksia:

Kuinka paljon ajat autolla?

Päivittäin: 53 %
Useita kertoja viikossa: 26 %
Muutaman kerran viikossa: 13 %
Kuukausittain: 4 %
Harvemmin: 4 %
En aja ollenkaan autolla: 0 %

Kuinka usein mielestäsi autoilijoiden pitäisi keskimäärin tarkastuttaa näkönsä?

Useammin kuin vuosittain: 1 %
Vuosittain: 24 %
2–3 vuoden välein: 50 %
4-5 vuoden välein: 16 %
Yli 5 vuoden välein: 10 %

Kuinka usein tarkastutat itse näkösi?

Useammin kuin vuosittain 1 %
Vuosittain 18 %
2-3 vuoden välein 43 %
4-5- vuoden välein 15 %
Yli 5 vuoden välein 23 %

Mitä mieltä olet seuraavista väittämistä?

Näkökykyni on joskus mietityttänyt minua ajaessani autoa

Täysin samaa mieltä: 10 %
Osittain samaa mieltä: 25 %
En samaa enkä eri mieltä: 14 %