Kevätauringolla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia – tätä et vielä tiennyt silmien suojaamisesta

Aurinkoinen ja pirteä pakkassää houkuttelee taas hiihtolomalaisia kimmeltäville hangille ulkoilemaan. Kevätauringon aiheuttamat välittömät haitat ja häikäisyn epämukavuus ovat jo hyvin suomalaisten tiedossa, mutta mitä muuta haittaa kevätauringosta voi olla? Entä miten valita sopivat aurinkolasit tilanteeseen kuin tilanteeseen? Asiantuntija avaa auringon haittoja sekä keinoja suojautumiseen.

Lumisokeus on tunnettu, lumesta heijastuvan kirkkaan kevätauringon aiheuttama tilapäinen vaiva, jonka seurauksena silmä kipeytyy, vetistyy ja punoittaa. Ulkoillessa silmien suojaaminen sopivilla aurinkolaseilla on kuitenkin tärkeää paitsi lumisokeuden vaaran ja häikäisyn takia, myös harvemmin huomioituja, kauaskantoisempia vaikutuksia ajatellen.

- Auringonvalolla on todettu olevan yhteyksiä monien silmäsairauksien, kuten kaihin ja silmänpohjan rappeuman kehittymiseen. Lisäksi UV-säteet ja silmien siristely auringon häikäistessä voivat pitkällä aikavälillä aiheuttaa silmänympärysiholle myös kosmeettista haittaa, toisin sanoen ryppyjä, kertoo optikko Jaana Ylätalo Forumin Specsaversilta.

Erityisesti pienten ulkoilijoiden silmät tulee suojata hyvin viimalta ja auringolta, sillä UV-säteet pääsevät läpäisemään lapsen silmän aikuista helpommin. Lapsi kannattaakin aina ottaa mukaan optikkoliikkeeseen sopivia aurinkolaseja valitsemaan, jotta mukaan tarttuvat varmasti sopivat, riehakkaassakin menossa paikallaan pysyvät lasit.

Aurinkolasien väri ei kerro UV-suojasta

Aurinkolaseja on valittavissa monissa eri malleissa ja väreissä. Vastoin yleistä harhaluuloa aurinkolasien linssien värillä ei ole mitään tekemistä UV-suojan kanssa, vaan ne kertovat muista ominaisuuksista.

- Esimerkiksi harmaan linssin läpi katseltuna maisema muuttuu vähiten, kun taas ruskea tai punaruskea linssi parantaa kontrastia ja ehkäisee häikäisyä hyvin. Lisäksi väri on tyyliseikka – joku voi vaikkapa tykätä sinisistä tai pinkeistä linsseistä. Tärkein ominaisuus on kuitenkin UV-suoja, joka on paitsi ehdoton haitalliselta säteilyltä suojautuessa, myös pakollinen aurinkolaseissa EU:n alueella. Tämän vuoksi hiihtolomalaisen ei kannata jättää aurinkolasien hankintaa kaukolomakohteeseen, huomauttaa Ylätalo.

Hyvin istuvat aurinkolasit suojaavat tehokkaasti sekä häikäisyltä että auringon aiheuttamilta haitoilta, ja siksi kannattaakin valita muotoiltavat ja olosuhteisiin sopivat lasit.

- Eri tilanteisiin on hyvä olla erilaiset lasit. Esimerkiksi polarisoidut lasit ehkäisevät hyvin heijastusta, joten ne sopivat hyvin vaikkapa pitkille ajomatkoille tai jäällä liikkuville. Vastaavasti auringonvalossa tummenevat lasit voivat olla hyvä valinta, mikäli käyttää laseissa vahvuuksia ja haluaa pitää samoja laseja sekä sisällä että ulkoillessa. Varmistuakseen sopivista laseista kannattaa kuitenkin vierailla optikolla, lisää Ylätalo.

Kolme syytä käyttää aurinkolaseja

1. Auringonvalo voi vaikuttaa monien silmäsairauksien, kuten kaihin ja silmänpohjan rappeuman kehittymiseen. Aurinkolaseilla suojaat siis myös silmiesi terveyttä!
  2. Aurinkolaseista hyötyvät kaikki, mutta lasten silmät ovat auringolle erityisen herkät. Vaurioita aiheuttavat UV-säteet läpäisevät lapsen silmän helpommin kuin aikuisilla. Siksi lasten silmät tulee ulkoillessa suojata auringolta huolellisesti.
  3. Silmien siristely häikäisevässä auringonpaisteessa aiheuttaa ajan kuluessa silmien ympärille ryppyjä. Jos pidät silmänympärysihosi mieluummin sileänä, ovat laadukkaat aurinkolasit hyvä hankinta.

Jaana Ylätalo
, optikko-yrittäjä, Specsavers Forum, +358 40 731 8446, jaana.ylatalo@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866,irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2017 yli 2,9 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi