Koulujen alku voi tuoda esiin piilevät näköongelmat – paljon liikkuville lapsille voi harkita piilolinssejä

Lasten näköongelmat tulevat helposti esille koulujen alkaessa. Tänä päivänä usean lapsen näkö on heikentynyt digilaitteiden runsaasta käytöstä. Monien yllätykseksi jo 8-vuotias voi aloittaa piilolinssien käytön.

Vanhempien kannattaa koulujen alkaessa kiinnittää erityistä huomiota siihen, näkeekö lapsi kunnolla. Pieni koululainen huomaa harvoin itse, jos näössä on jotakin vialla.

”Tyypillisiä näköongelmien oireita ovat keskittymisvaikeudet, silmien hierominen, siristeleminen, silmien vuotaminen tai rasittuminen. Usein näköongelmista voi kertoa se, että lapsen lukutaidossa on ikätasoon nähden haasteita, lapsi seuraa tekstiä sormellaan tai hänellä on päänsärkyä toistuvasti. Joskus myös liikunnallisten taitojen heikkous voi kieliä taittovirheestä tai silmien yhteistoiminnan häiriöistä”, toteaa Specsaversin optikko ja yrittäjä Anna-Riitta Ripatti.

Mikäli oireita havaitaan, kannattaa näkö tutkituttaa mahdollisimman nopeasti. Myös digilaitteiden ja -näyttöjen käyttö voi vaikuttaa lasten näköön.

”Tapaan optikkona yllättävän paljon lapsia ja nuoria opiskelijoita, joiden silmät ovat ylirasittuneet liiasta digilaitteiden tai -näyttöjen katselusta. Ensioireena saattaa yllättäen olla kaukonäön heikkeneminen, vaikka kyseessä onkin mahdollinen vaikeus nähdä lähelle. Olisi siis tärkeää pitää taukoja näyttöjen katselun lomassa”, Ripatti ohjeistaa.

Piilolinssit sopivat jo 8-vuotiaille

Monien yllätykseksi piilolinssit sopivat lähestulkoon kaikille iästä huolimatta. Piilolinssit ovatkin hyvä vaihtoehto silmälaseille erityisesti, jos kyseessä on liikunnallinen tai muuten vauhdikas lapsi. Piilolinsseillä näkökenttä on täysin esteetön, ne ovat mukavammat ja näkö pysyy liikkuessa vakaampana kuin silmälasit päässä. Piilolasit eivät huurru sadekelilläkään, eivätkä ne voi rikkoutua niin kuin silmälasit.

”Piilolinssien käyttö on monelle lapselle mahdollista jo 8-vuotiaasta eteenpäin. Lapsen vanhemmat ovat kuitenkin parhaita asiantuntijoita arvioimaan lapsen kypsyyttä. Tällöin kannattaa miettiä, pystyykö lapsi toimimaan vastuullisesti arkipäivän tilanteissa. Piilolinssien hygieniasta huolehtiminen on piilolinssien käyttäjälle ensiarvoisen tärkeää, siksi tilanne pitää arvioida lapsikohtaisesti”, Ripatti kertoo.

Nykyään piilolinssejä löytyy hyvin erilaisilla voimakkuuksilla, myös monitehopiilolinsseinä. Optikko voi tutkia lapsen näön 8-vuotiaasta eteenpäin ja määrittää silmälasit tai piilolasit. Alle 8-vuotiaiden lasten silmälasimäärityksen tekee aina silmälääkäri.

Viestintäjohtaja Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Optikko, yrittäjä Anna-Riitta Ripatti, Specsavers Kannelmäki, +358 50 563 4464, anna-riitta.ripatti@st.fi.specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2016 yli 2,5 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi