Kuivilta tuntuvat silmät voivat olla oire piilevästä siitepölyallergiasta

Silmäoireilevan voi olla vaikea tunnistaa, kärsiikö hän siite- tai katupölystä, silmätulehduksesta tai vaikka kuivasilmäisyydestä, koska ne voivat tuntua silmissä hyvin samankaltaisilta. Jos silmät oireilevat nyt keväällä, on syytä havahtua, koska syypää voi olla siite- tai katupöly. Oireiden paranemista ei kannata jäädä odottamaan, vaan alkaa hoitaa niitä kotikonstein tai tarvittaessa lääkkein. Lue optikon viisi vinkkiä, kuinka katu- ja siitepölyn vaikutuksilta voi suojautua.

Kevät tekee kohisten tuloaan ja siite- ja katupölyä alkaa olla ilmassa.

Siite- ja katupölyn myötä silmät voivat olla ärtyneet; ne voivat esimerkiksi punoittaa, kutittaa ja olla vetiset, kuvailee Kauppakeskus Iso Omenan Specsavers optikkoyrittäjä Maarit Saarikoski.

Silmäoireista kärsivä ei välttämättä ymmärrä kärsivänsä siite- tai katupölystä, jos oireita ei ole ollut aiempina vuosia. Hän saattaa ajetella silmien vain olevan hiukan kuivat, tai että ärhäkkyys silmissä johtuu uusista silmälaseista. Myös vuodet ovat erilaisia: yhtenä vuonna siitepölyä on enemmän kuin toisena, mikä vaikuttaa myös silmäoireiden voimakkuuteen.

Jos silmäoireita ei tunnista siite- ja katupölyallergiaksi, silmien kutinan voi olettaa menevän itsestään pois. Ne olisi kuitenkin mahdollista hoitaa kuntoon nopeastikin, Saarikoski kertoo.

Lieviä silmäoireita voi helpottaa esimerkiksi apteekin reseptivapailla tipoilla.

Itsehoidon voi aloittaa kostuttavilla silmätipoilla. Tipat huuhtelevat silmää niin, että katupölykin lähtee niistä pois. Myös kuivuuden tunteen kuuluisi poistua tippoja käyttämällä, Saarikoski neuvoo.

Jos oireet ovat alusta alkaen voimakkaat, tai jos lievemmät oireet eivät poistu itsehoidon avulla vaan päinvastoin pahenevat, on syytä mennä lääkäriin. Voimakkaampina silmäoireina voi esiintyä silmien rähmimistä ja turpoamista.

Lapset ovat herkempiä siitepölylle kuin aikuiset

Lapset reagoivat kevään vaivoihin herkemmin kuin aikuiset, sillä heidän silmänsä ovat lähempänä maanpintaa, jossa on enemmän katupölyä. Lasten oireiden havainnoiminen voi olla vaikeampaa, koska he eivät välttämättä osaa kertoa ja havainnoida, miltä silmässä tuntuu.

Tähän auttaa oikeastaan vaan lasten silmien tarkka seuraaminen erityisesti aina keväisin ja keskustelu heidän kanssaan. Aurinkolaseista on hyvä apu suojaamiseen: lasten silmät on hyvä suojata aurinkolasein paitsi liiallisen valoaltistuksen välttämiseksi, myös siksi, ettei pöly pääse heidän silmiinsä. Nyt on siis oikea aika laittaa aurinkolasit päähän sekä lapsille että itselle, Saarikoski kehoittaa.

Optikon viisi vinkkiä silmien suojaamiseen katu- ja siitepölyltä:

1. Laita aurinkolasit päähän: nyt on oikea aika laittaa aurinkolasit silmille estämään pölyn pääsy silmiin. Muista erityisesti lasten silmien suojaaminen lasein, koska he ovat lähempänä maanpintaa ja katupölyä, ja heidän silmänsä ovat muutenkin herkempiä auringonvalolle.
  2. Kokeile kertakäyttöisiä piilolinssejä kuukausilinssien sijaan: Tutkimuksien mukaan kertakäyttöpiilolinssi estää pölyn pääsyä silmään ja siten silmäoireita. Kuukausipiilolinssin käyttäjä voi siirtyä silmiä suojatakseen kertakäyttöpiilolinsseihin siitepölykauden ajaksi.
  3. Kostuta ja rauhoita silmiä silmätipolla: Jos silmät kutisevat, huuhtele niitä tipoilla, jotta pöly lähtee silmistä pois.
  4. Suunnittele lenkkisi: Ajoita lenkkeilysi niin, ettet ole ulkona, kun katuja siistitään. Suunnittele myös reittivalinta huolella: jos keskustassa on enemmän pölyä ilmassa, kannattaa lenkki suunnata merenrannalle tai metsään, jossa ilma on parempaa.
  5. Mene lääkäriin, jos oireet pahenevat. Jos silmäoireesi ovat voimakkaat tai jos ne eivät häviä, suuntaa lääkärin vastaanotolle.
  6. Helpota oireita kotona ilmanpuhdistimella. Katu- ja siitepöly voivat aiheuttaa oireita myös sisätiloissa, jonne ne päätyvät esimerkiksi kotia tuulettaessa. Tehokas ilmanpuhdistin auttaa pitämään pölyt hallinnassa.

Lisätietoa :
Maarit Saarikoski, Optikko ja yrittäjä, Specsavers Oy, + 358 40 7632563, maarit.saarikoski@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, Viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866,
irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2015 yli 2,8 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi