Suomalaisten silmälasit toivat parempaa näköä Tansaniaan

Specsaversin järjestämän Anna hyvän näön kiertää -kampanjan päätteeksi vapaaehtoinen optikkoryhmä vei joulukuussa Tansanian Sansibariin laatikoittain suomalaisten lahjoittamia silmä- ja aurinkolaseja. Moni paikallinen sai lahjoitetuista laseista korvaamattoman avun: tähän mennessä jo yli 40 000 tansanialaista on saanut Specsaversin keräyksen kautta apua näköongelmiinsa.

Specsavers vie suomalaisten tarpeettomiksi käyneitä silmä- ja aurinkolaseja apua tarvitseville vuosittain. Silmälasikeräys järjestettiin nyt jo yhdeksättä kertaa. Vuoden 2017 Anna hyvän näön kiertää -kampanja huipentui, kun vapaaehtoinen optikkoryhmä matkasi joulukuun puolivälissä Tansaniaan tekemään näöntarkastuksia ja jakamaan lahjoitettuja laseja niitä tarvitseville tansanialaisille.

Tänä vuonna Specsaversin kuusihenkinen, vapaaehtoisista koostuva optikkoryhmä teki näöntarkastuksia kahdessa eri kohteessa Sansibarilla. Saarella on miljoona asukasta ja ainoastaan yksi optikko, joten apu tulee todella tarpeeseen.

–         Silmälasit ovat tansanialaiselle iso investointi, sillä ne voivat maksaa usean kuukauden palkan verran. Monilla ei ole niihin varaa, ja heikkonäköisyys hankaloittaakin useiden tansanialaisten elämää, koulunkäyntiä ja työtä. Lahjoituslasit ovat siksi erittäin toivottuja, ja näöntutkimukseen pääsyä odottavien jono oli joka päivä pitkä, kertoo matkalla mukana ollut Specsaversin viestintäjohtaja Irene Hernberg.

Silmälaseista helpotusta koulunkäyntiin

Tänä vuonna 1 200 tansanialaista sai suomalaisten lahjoittamat silmälasit Specsaversin kampanjan kautta. Lisäksi lähes tuhannelle tehtiin näöntutkimus. Tansaniassa ihmisillä on paljon lähinäköongelmia, joten erityisen kysyttyjä ovat pienet pluslasit. Hernbergin mukaan myös pieniä miinuslaseja meni tänä vuonna melko paljon.

Uudet lasit ja parempi näkö ilahduttivat niin vastaanottajia kuin Specsaversin vapaaehtoisryhmää.

–         Parhaiten mieleeni jäi silmäklinikallemme äitinsä kanssa tullut vahvasti likinäköinen 8-vuotias Fatima-niminen tyttö, jolle saatiin toimiva näkö -4-laseilla. Nyt hän voi käydä koulua ja näkee taululle hyvin, Hernberg sanoo.

Moni hyväntekijä tuki kampanjaa tänä vuonna. Lastenklinikoiden Kummit olivat entisen uutisankkurin Pirjo Nuotion johdolla mukana avaamassa kampanjaa. Pelican Self Storage tarjosi tilat lahjoitettujen lasien säilytykseen ennen hyväntekeväisyysmatkaa.

–         Olemme kiitollisia siitä, miten moni lähti mukaan tuomaan parempaa näköä Tansaniaan. Lastenklinikoiden Kummien sekä Pelican Self Storagen tuen lisäksi moni työntekijämme jäi työpäivän jälkeen tutkimaan lahjoitettujen silmä- ja aurinkolasien kunnon ja vahvuudet. Erityiskiitoksen ansaitsevat kaikki ne suomalaiset, jotka lahjoittivat lasinsa eteenpäin, kiittelee Hernberg.

Lisätietoja kampanjasta:
hyvantekevaisyys.specsavers.fi

Tiedustelut:
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2016 yli 2,5 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi