Suomen Specsavers ennätysvauhdissa - kasvu globaalia optikkoyhtymää nopeampaa

Suomen Specsavers jatkoi vahvaa kasvuaan viime tilikautenaan ja sen kasvu oli kolminkertainen koko Suomen optisen alan keskiarvoon verrattuna ja suurempi kuin globaalin Specsavers yhtymän. Optista alaa leimaa tiukka kilpailu ja siksi erityisesti kuluttajien tuntemus ja nopea reagointikyky erottavat alan menestyjät.

Suomessa Specsaversin liikevaihto kasvoi viime tilikaudella (maaliskuusta 2015 helmikuuhun 2016) 8,4 prosenttia 40,9 miljoonaan euroon. Kasvu oli nopeampaa kuin Specsaversin yhtymän, jonka liikevaihto kasvoi 5,8 prosenttia. Uusimman vuosikertomuksen mukaan globaalin yhtymän liikevaihto oli 2,8 miljardia. Specsavers toimii kymmenessä maassa ja Suomessa toiminta aloitettiin vuonna 2007.

– Suomi on vielä tuore markkina Specsaversille kansainvälisesti ja olemme täällä kasvuvaiheessa. Suomen talouden tilanne ei ole ollut kovin mairitteleva viime vuosina ja yritykset, joiden konseptiin kuuluu kyky hintakilpailuun, pärjäävät. Optikkoalalla kasvajia olemme olleet me, Specsavers maajohtaja Erkki Tala sanoo.

Kuukausittain noin 20 000 asiakasta vierailee 46 Specsaversin Suomen liikkeessä.

– Liikkeemme edustavat alle seitsemän prosenttia koko Suomen optikkoliikeverkostosta, mutta myymme jo neljänneksen maan silmälaseista – huippukuukausina jopa kolmanneksen, Tala iloitsee.

– Suomen Specsaversin liikevaihdon suurin kasvun moottori on luonnollisesti silmälasikauppa. Olemme viimeisen kolmen vuoden aikana konseptoineet kokonaisvaltaisen näönhuollon paketin, joka onkin kasvanut hyvin. Optikkopalveluiden lisäksi lähes kaikista liikkeissä asiakkaat saavat myös silmälääkärin palvelut, Tala jatkaa.

Nopeat kasvajat myllertävät alaa Suomessa

Yleisesti optikkoalan kasvu on hidastunut Suomessa. Vuonna 2014 kasvu oli 5,6 prosenttia, kun taas vuonna 2015 kasvu laski 3,8 prosenttiin. Hidastuneen kasvun myötä kasvajat erottuvat yhä paremmin. Talan mukaan Specsaversin kasvu johtuu sen vahvasta kuluttajatuntemuksesta ja erilaisista kuluttajia palvelevista valikoimista.

– Kuuntelemme kuluttajia ja olemme tuoneet valinnanmahdollisuuden laseihin. Meillä on todella edullisia laseja, mutta toisaalta myös maailmanluokan brändejä. Pystymme myös yrittäjäkeskeisen toimintamallimme avulla reagoimaan nopeasti kuluttajien muuttuviin tarpeisiin ja teemme kovasti töitä sen eteen.

Talan mukaan optikkoala on muuttumassa ja pelkkä hinnalla kilpailu ei riitä kasvun takaajaksi. Erityisesti näönhuollon palveluiden kehittyminen on ratkaisevassa roolissa.

– Optikkopalveluilta ei kaivata enää samaa kuin kymmenen vuotta sitten ja pärjätäkseen on pysyttävä tässä kehityksessä mukana. Pyrimme kulkemaan kehityksessä etujoukoissa luomassa uutta. Aloitimme muun muassa ensimmäisenä tarjoamaan digitaalisen silmänpohjakuvausta näöntarkistuksen yhteydessä ja muut ovat tulleet perässä. Vaikka vähittäiskaupan tilanne ei ole paras mahdollinen, uskon, että tulemme yhä kasvamaan. Suomalaiset ikääntyvät ja tarvitsevat jatkossakin laseja ja näönhuollonpalveluita, joita me kehitämme etunojassa, Tala sanoo.

Tutustu myös Specsaversin vuoden 2015 vuosikertomukseen.

Erkki Tala, maajohtaja, Specsavers Oy, + 358 40 574 1192, erkki.tala@specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2015 yli 2,8 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. www.specsavers.fi