Totta vai tarua kevätauringosta – nämä hiihtolomalaisen on hyvä tietää

Onko lumisokeus vain Alpeilla lomailevien vaiva, vai voiko se iskeä Suomessakin? Entä voiko lumisokeus viedä näön pysyvästi? Kimaltavat kinokset ja keväinen auringonpaiste houkuttelevat hiihtolomalaisia ulkoilemaan. Matalalla paistava aurinko ja heijastavat hanget häikäisevät kuitenkin herkästi ulkona liikkujaa. Asiantuntija oikoo kevätaurinkoon liittyvät harhaluulot.

Väittämä 1: Lumisokeutta ei esiinny Suomessa.

Tarua. Lumisokeus ei vaivaa vain Alpeilla lomailevaa, vaan sitä esiintyy hankien keskellä myös Suomessa. Lumisokeudessa silmään syntyy ikään kuin palovamma: kun hanget heijastavat silmään liikaa haitallista uv-säteilyä, sarveiskalvo ärtyy ja silmään iskee voimakas kipu. Esimerkiksi lasketellessa tai hiihtäessä häikäisyltä ja auringon uv-säteiltä kannattaakin suojautua kunnon aurinkolaseilla ja päähineellä, jotta lumisokeus ei pääse pilaamaan hiihtolomaa.

Väittämä 2: Lumisokeus vie näön pysyvästi.

Tarua. Lumisokeudessa silmä kipeytyy, kutiaa, punoittaa ja vetistää. Varsinaisesta sokeudesta ei silti ole kyse, sillä lumisokeuden aiheuttamat vauriot eivät yleensä ole pysyviä. Lumisokeudelta kannattaa kuitenkin suojautua – vaiva on hyvin kivulias, ja uv-säteilylle altistuminen voi pidemmän päälle vaurioittaa silmän sisäosia. Jos lumisokeus iskee, hämärässä huoneessa oleilu ja silmän peittäminen helpottavat oloa. Kovaan kipuun auttaa lisäksi särkylääke. Jos oireet jatkuvat, kannattaa käydä lääkärissä tarkastuttamassa tilanne. Lääkäri voi tarvittaessa määrätä esimerkiksi antibioottitippoja, joita käyttämällä oireet helpottavat parin päivän kuluessa.

Väittämä 3: Keväthangilla silmien suojaksi riittävät markettilasit.

Totta ja tarua. Lumisokeuden oireet ilmaantuvat vasta jälkeenpäin, joten silmien kunnollinen suojaaminen keväthangilla kannattaa. Jos haluaa suojata silmät lumisokeudelta, on olennaista tarkistaa, että aurinkolaseissa on riittävä uv-suoja. Etenkin ulkomailta ostettujen aurinkolasien kanssa kannattaa olla tarkkana – CE-merkintä kertoo, että aurinkolasit täyttävät eurooppalaiset laatu- ja suojausstandardit. Laadukkaat, polarisoivat lasit leikkaavat keväthankien heijastukset pois parhaiten. Kannattaa lisäksi varmistaa, että aurinkolasit ovat tarpeeksi tummat ja riittävän isot, jotta ne suojaavat silmiä myös sivuilta.

Väittämiin vastasi optikko Marina Åkerlund Itäkeskuksen Specsaversista.

Marina Åkerlund, optikko, Specsavers Oy, +358 405857336, marina.akerlund@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2016 yli 2,5 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi

Yrityksestä

Specsaversin aloitti Suomessa heinäkuussa 2007, tavoitteena tarjota suomalaisille kuluttajille laadukkaita silmälaseja ja näönhuoltopalveluita pysyvästi edullisiin hintoihin. Suomessa on 46 yrittäjävetoista Specsavers Optikko –liikettä, ja kasvu jatkuu. Kaikki Specsavers Optikko -liikkeet tarjoavat korkeatasoisia optikkopalveluita, ja silmälääkäripalveluita on tarjolla kaikissa liikkeessä. Optikon tekemään Kokonaisvaltaiseen näöntutkimukseen sisältyy aina silmänpaineen mittaus sekä silmänpohjakuvaus. Specsavers on tuonut 'Valitse 2 maksa 1' - konseptillaan uutta ajattelua silmälasien käyttöön asusteena ja tyylikeinona Specsaversin laajaan merkkikehysvalikoimaan kuuluvat mm. Tommy Hilfiger, Osiris, Red or Dead, Karl Lagerfeld, Lyle&Scott, Bruuns Bazaar, Tiger of Sweden, Cheap Monday, Converse, Timberland, Boss Orange, Max&Co, Disney, Karen Millen, PUMA, Aurora sekä RedGreen.