Vältä vaaratilanteet liikenteessä – optikon ohjeet turvalliseen ajamiseen

Tuoreen tutkimuksen mukaan joka kymmenes pohjoismaalainen on joutunut ratissa vaaratilanteeseen, kun ei ole käyttänyt tarvitsemiaan silmälaseja tai piilolinssejä ajaessaan. Silmälasit kannattaa pitää mukana matkassa, sillä lasit lisäävät reaktioaikaa liikenteessä. Väsyneet silmät ovat turvallisuusriski, joten myös riittävistä tauoista on tärkeä huolehtia.

Ratissa turvallisuusriskejä voivat aiheuttaa niin heikentynyt näkö kuin haastavat sääolosuhteet. Tuoreesta tutkimuksesta selviää, että kymmenesosa pohjoismaalaisista on joskus joutunut vaaralliseen tilanteeseen autolla ajaessaan, kun ei ole käyttänyt silmälaseja tai piilolinssejä. Specsaversin optikko Maarit Saarikosken mukaan moni kuvittelee näkevänsä paremmin kuin todellisuudessa näkeekään.

Vaikka lain puitteissa saisikin ajaa ilman silmälaseja, kannattaa niitä silti pitää päässä etenkin ajaessa. Lasit lisäävät reaktioaikaa esimerkiksi hämärällä tai huonon sään yllättäessä, Saarikoski perustelee.

Väestön ikääntymisen myötä näköongelmien vaikutus liikenneturvallisuuteen on yhä ajankohtaisempi asia. Iän myötä monet näkökykyyn vaikuttavat silmäsairaudet yleistyvät ja monen kohdalla myös liikenteessä näkeminen hankaloituu.

Rasittuvatko silmät ratissa?

Pitkäaikainen autolla ajaminen voi olla silmille raskasta. Specsaversin teettämän tutkimuksen mukaan neljä kymmenestä pohjoismaalaisesta sanookin silmiensä väsyvän ajaessa helposti. Auton ratissa nopeasti väsyvät silmät saattavat kieliä kaukonäön heikentymisestä.

Kun joutuu jatkuvasti pinnistelemään nähdäkseen kauas, tulee tunne, että silmät rasittuvat. Silloin sopivat silmälasit voivat auttaa, kuvailee Saarikoski.

Maalaisjärki on hyvä pitää mukana automatkoillakin. Omaa oloa kannattaa kuunnella ja pitää taukoja tarvittaessa – jos silmät lasittuvat tai ne eivät tunnu pysyvän auki, on aika ajaa hetkeksi tien sivuun tai käydä huoltoasemalla kahvilla.

Riittävät tauot auttavat keskittymään ja antavat silmille lepoaikaa. Myös silmälaseihin saatavasta heijastuksenestopinnoitteesta on apua liikenteessä. Varsinkin hämärällä pinnoitetuilla linsseillä näkee paremmin, kun linssiin ei tule häiritseviä heijastuksia, Saarikoski vinkkaa.

Huono näkyvyys häiritsee autoilijaa

Suomen neljä vuodenaikaa tuovat ajamiseen haastetta. Syksyn tullen esimerkiksi matalalla oleva aurinko saattaa sokaista autoilijaa.

Yli puolet suomalaisista on joskus autolla ajaessaan joutunut vaaralliseen tilanteeseen sääolosuhteiden tai säästä johtuvan huonon näkyvyyden vuoksi. Se on iso luku, ja onkin ymmärrettävää, että kaksi kolmesta suomalaisesta jättää mieluummin lähtemättä tien päälle, kun sääolosuhteet ovat huonot. Moni välttää ajamista esimerkiksi rankan lumisateen, mustan jään tai rankkasateen aikana, Saarikoski kertoo.

Yleisimmät sääolosuhteiden aiheuttamien vaaratilanteiden syyt ovat kaatosade, sokaiseva aurinko tai sankka sumu. Häikäiseviin auringonsäteisiin osataan tutkimuksen mukaan varautua Suomessa hyvin: 70 prosenttia suomalaisista säilyttää autossa aurinkolaseja ajamista varten.

On hyvä, että aurinkolasit löytyvät niin monen autosta. Harvan silmälaseja tarvitsevan aurinkolaseja on kuitenkaan varustettu vahvuuksilla. Laseja tarvitsevalle kuskille vahvuudelliset aurinkolasit ovat hyvä hankinta, sanoo Saarikoski.

Optikon vinkit turvalliseen ajamiseen

1. Muista käyttää silmälaseja tai piilolinssejä ajaessa. Lasit lisäävät reaktioaikaa esimerkiksi hämärällä tai huonolla säällä.
  2. Tarkastuta silmäsi säännöllisesti: jos silmäsi väsyvät ratissa helposti, sinulla saattaa olla heikko kaukonäkö. Sopivista silmälaseista on silloin apua.
  3. Muista pitää tarpeeksi taukoja. Jos silmät väsyvät, on hyvä ajaa hetkeksi tien sivuun.
  4. Hanki silmälaseihisi heijastuksenestopinnoite. Pinnoitetuilla laseilla näkee paremmin varsinkin hämärällä.
  5. Jos tarvitset silmälaseja, hanki hansikaslokeroon vahvuuksilla varustetut aurinkolasit. Silloin sekä suojaat silmät sokaisevalta auringolta että näet vaivattomasti.

Maarit Saarikoski, optikko, Specsavers Oy, +358 40 7632563, maarit.saarikoski@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2015 yli 2,8 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi

Tutkimuksesta:

Tutkimus toteutettiin heinä-elokuussa 2016 verkkokyselynä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Hollannissa. Kyselyyn osallistuivat 18-vuotiaat ja sitä vanhemmat henkilöt. Vastauksia saatiin yhteensä 5 219, joista suomalaisia vastaajia oli 1 172.

Tutkimuksen tuloksia:

Käytätkö aina silmälaseja tai piilolinssejä ajaessasi autoa? (suomalaisvastaajat)

Kyllä: 77 %
Ei: 23 %

Olen joskus joutunut vaaralliseen tilanteeseen liikenteessä, kun en ole käyttänyt silmälaseja tai piilolinssejä, vaikka minun olisi pitänyt
(pohjoismaalaiset vastaajat)

Ehdottomasti koskee minua: 3 %
Koskee minua jossakin määrin: 6 %
Ei koske minua: 90 %

Silmäni väsyvät nopeasti ajaessani autoa (pohjoismaalaiset vastaajat)

Ehdottomasti koskee minua: 5 %
Koskee minua jossakin määrin: 35 %