• Spotify/

Spotify julkistaa Halloweenin kunniaksi tutkimukseen perustuvan "Music To Your Fears" -soittolistan

• Spotify on pyytänyt tutkijoita selvittämään miksi ja miten tietty musiikki saa meidät vaistomaisesti pelkäämään.
  • Kappaleet, jotka ovat jollakin tavalla epämääräisiä ja arvaamattomia, iskevät ihmisten tuntemattoman pelkoon
  • Spotifyn Music To Your Fears -soittolista sisältää tutkitusti synkkiä, pirullisia kappaleita

Ensi viikonlopun Halloweenin kunniaksi Spotify lyöttäytyi yhteen UCLA-yliopiston tutkijoiden Daniel Blumsteinin ja Greg Bryantin sekä palkitun säveltäjän Jason Gravesin kanssa selvittääkseen mikä tekee musiikista pelottavaa – samalla syntyi veret seisauttava soittolista Halloweenia silmällä pitäen.

Tutkijoiden keskeisin havainto asiasta liittyy eläimellisiin vaistoihimme. Tietyt sävelmät herättävät pelkoa, koska ne muistuttavat meitä ahdingossa olevien petojen äänistä. Jotkut väittävät, että pelottavuus on kuulijan korvassa, eikä itse musiikissa. Blumsteim ja Bryant kumoavat tämän väitteen biologisilla faktoilla ja sanovat, että tietyt sävelmät voivat aiheuttaa meissä pelontunnetta vaikka emme olisi siitä edes tietoisia. Se on luonnon tapa herättää meidän huomio.

Säveltäjien näkökulmasta musiikista voi tehdä pelottavaa myös ennalta-arvaamattomuus, eli ettei se perustu sointuihin tai totuttuihin melodioihin.

“Kyseessä on tuntemattoman pelko, eli psykologien vastine böö-huudolle. Mitä oudompaa ja arvaamattomampaa, sen pelottavampaa”, säveltäjä Jason Gravesin sanoo.

Kuuntele soittolista: Music To Your Fears.

Lisätietotoja tutkijoista ja säveltäjästä alla.

Lisätietoja: press-fi@spotify.com

Voit upottaa minkä tahansa Spotifyn soittolistan nettisivuillesi tai blogiisi Spotify Play Button -painikkeen avulla (ohjeet englanniksi). Jos tarvitset apua kappaleiden, albumeiden tai soittolistojen upottamiseen, seuraa Spotifyn blogin helppoja, vaihe vaiheelta eteneviä ohjeita (englanniksi).

Spotify on palkittu digitaalisen musiikin palvelu, jonka kautta voi kuunnella yli 20 miljoonaa kappaletta (musiikkikirjaston koko vaihtelee maittain). Spotifyn unelmana on tuoda kaikki maailman musiikki kaikkien saataville – nopeasti, ajasta ja paikasta riippumatta. Spotifyn avulla musiikin löytäminen, järjestäminen ja jakaminen ystävien kesken on entistä helpompaa.

Spotify on tällä hetkellä saatavilla 32 maassa: Yhdysvallat, Iso-Britannia, Ruotsi, Suomi, Norja, Tanska, Ranska, Sveitsi, Saksa, Itävalta, Belgia, Hollanti, Espanja, Australia, Uusi-Seelanti, Irlanti, Luxembourg, Italia, Portugali, Singapore, Hong Kong, Malesia, Puola, Viro, Latvia, Liettua, Islanti, Meksiko, Taiwan, Argentiina, Turkki ja Kreikka. Palvelulla on yli 24 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja yli 6 miljoonaa maksavaa tilaajaa.

Spotify sai alkunsa Ruotsissa vuonna 2008. Sen jälkeen Spotify on jakanut yli puoli miljardia dollaria tekijänoikeuksien haltijoille, ja sen tavoitteena on jakaa saman verran lisää vuoden 2013 aikana. Spotify on tällä hetkellä toiseksi suurin digitaalisen musiikin tulonlähde levy-yhtiöille Euroopassa (IFPI 2011), ja maailmanlaajuisesti suurin ja menestynein musiikin suoratoistopalvelu.

www.spotify.com

ABOUT DANIEL BLUMSTEIN

Daniel T. Blumstein is a Professor and Chair of the Department of Ecology & Evolutionary Biology, at UCLA, and a Professor in UCLA's Institute of the Environment & Sustainability. He received his undergraduate degrees in Environmental, Population, and Organismic Biology (Magna Cum Laude), and in Environmental Conservation (Cum Laude) at The University of Colorado, Boulder. He received his M.S. and Ph.D. in Animal Behavior at the University of California Davis, and was a DAAD post-doctoral fellow at the University of Marburg (Germany), an NIH-NRSA at the University of Kansas, and an Australian Postdoctoral Fellow at Macquarie University (Australia).  He has studied animal behavior and conservation biology in Australia, Canada, the Caribbean, Germany, Kenya, New Zealand, Pakistan, Russia, and the United States.  He was a Fulbright Fellow (to Pakistan) and is an elected Fellow of the Society of Biology and the Animal Behavior Society.  His work has been supported by the NSF, the NIH, the National Geographic Society, the Australian Research Council, as well as by other private organizations.  He is the author of five books and over 250 scholarly publications.  He was an Editor of the journal Animal Behaviour, and is currently an editor for Evolution, Medicine, and Public Health, Associate Editor of the Quarterly Review of Biology, and is (or was) on the Editorial Boards of Behavioral EcologyBiology Letters, and Ethology.  A new thrust of his research works to integrate different fields and apply ecological, evolutionary, and behavioral principles to public policy. He is the Biology Editor of the on-line magazine, Evolution: This View of Life. He spends his summers studying marmot behavior and ecology at the Rocky Mountain Biological Laboratory, Gothic, Colorado.

ABOUT GREG BRYANT

Greg Bryant is an Associate Professor in the Department of Communication at UCLA. His research examines human vocal communication from the approaches of evolutionary psychology and psycholinguistics, and has explored a variety of vocal phenomena across diverse cultures including infant-directed speech, vocal emotion, laughter, perceptions of physical strength, and vocal attractiveness. Greg is also a musician, and has done research on perceiving affect in music, as well as the origins of rhythmic entrainment.

ABOUT JASON GRAVES

Jason Graves is an Academy Award-winning (BAFTA) composer who has brought his passion for music to franchises such as TOMB RAIDER (SQUARE ENIX) and DEAD SPACE (EA). Crystal Dynamics entrusted Jason with their innovative reboot of the iconic TOMB RAIDER franchise, giving him creative freedom to infuse atmosphere, emotion and authenticity to Lara’s origins story through his score. The end result combines found sounds, authentic percussion and a truly unique custom instrument interwoven with orchestral themes and textures.

Jason was solely responsible for creating an innovative, unique soundtrack for DEAD SPACE, which has become Electronic Arts’ best-selling original title and called “the scariest game ever made.” Jason’s groundbreaking score has been hailed by critics as a “truly original soundtrack” and “the best score of the year.” It was recognized with a myriad of worldwide nominations and won two BAFTA awards – one for Original Score and one for Use of Audio. For the latter, the Academy stated, “It’s the music soundtrack that boasts horror and tension.”

www.spotify.com

Avainsanat: