GreenCoat®-teräksestä valmistettu loma-asunto on valittu arvostetun World Architecture Festival (WAF) 2017 -palkinnon voittajaehdokkaaksi

Ruotsissa sijaitseva loma-asunto House KD, jonka katossa on käytetty maalipinnoitettua GreenCoat®-terästä, on valittu vuoden 2017 World Architecture Festival (WAF) -palkintoehdokkaaksi valmiiden huviloiden sarjassa.

House KD:n on suunnitellut tukholmalaisessa GWSK Arkitekter -toimistossa työskentelevä arkkitehti Timo Karasalo. Rakennus on ympärivuotinen loma-asunto Ruotsin Öölannissa. WAF-palkintoehdokkaaksi valitussa rakennuksessa on muotoilullisia yksityiskohtia, jotka muistuttavat saaren perinteisistä rakennuksista, mutta materiaalit ovat nykyaikaisia ja erittäin ympäristötietoisia.

House KD:n katossa on käytetty SSAB:n maalipinnoitettua GreenCoat®-terästä Metallic Silver -värisenä. SSAB tunnetaan kaikkialla maailmassa korkealaatuisten terästen valmistajana, ja yritys tekee läheistä yhteistyötä kestävästä kehityksestä kiinnostuneiden innovatiivisten arkkitehtien kanssa.

GreenCoat on toistaiseksi ainoa markkinoilla oleva tuote, jonka pinnoitteen raaka-aineena on käytetty ruotsalaista rypsiöljyä fossiilisten öljyjen sijaan. Se onkin markkinoiden ympäristötietoisin teräs ulkokäyttökohteisiin. GreenCoat valittiin House KD:n kattomateriaaliksi, jotta rakennus tarvitsisi mahdollisimman vähän kunnossapitoa, kestäisi pitkään ja olisi mahdollisimman ekologinen.

”Idea ’nykyaikaisesta ladosta’ syntyi jo varhaisessa luonnosteluvaiheessa, sillä lähes kaikissa alueen rakennuksissa on peltikatto” arkkitehti Timo Karasalo paljastaa. ”Asiakkaat haluavat usein, että käyttäisimme materiaaleja, jotka ovat sekä kestäviä että ympäristötietoisia. Ohutlevyjen tapauksessa GreenCoat täyttää molemmat kriteerit.”

Maalipinnoitetuissa GreenCoat-teräksissä käytetään patentoitua biopohjaista teknologiaa (BT), joka pienentää rakennusten ekologista jalanjälkeä, mutta samalla tuotteesta saadaan erittäin pitkäikäinen ja korroosionkestävä ja se säilyttää värinsä pitkään. Rakennussuunnittelijoiden näkökulmasta katsottuna GreenCoat-tuotteiden etuna on muita ratkaisuja huomattavasti matalampi paino sekä pieni lämpölaajenema, joka vähentää muodonmuutoksia.

”Tämä projekti on hyvä esimerkki siitä, kuinka suunnittelussa voidaan ottaa huomioon paikallinen rakennusperinne. Projektin yhteydessä tuntui erityisen mukavalta kertoa paikallisille viljelijöille, että pinnoite tulee heidän omilta pelloiltaan”, Karasalo kertoo.

Toinen arvostettu GreenCoat®-terästä käyttävä projekti on Utopia Arkitekter AB:n Skýli-suunnitelma, joka on niin ikään WAF 2017 -palkintoehdokkaana vapaa-ajanviettoon liittyvien tulevaisuudenprojektien sarjassa. Myös arkkitehti Henning Stummelin suunnittelema, täysin GreenCoat®-teräksellä verhottu Tin House oli WAF-finalistina vuonna 2016.

WAF 2017 -palkinnon voittaja julkistetaan Berliinissä 15.–17. marraskuuta järjestettävässä World Architecture Festival -tapahtumassa.

Valokuvat:  House KD: Linus Flodin; Copyright: SSAB

-          Öölannin saarella Ruotsissa sijaitsevassa House KD:ssä on käytetty ympäristötietoista maalipinnoitettua GreenCoat®-terästä.

-          House KD on valittu World Architecture Festival 2017 -palkintoehdokkaaksi valmiiden huviloiden sarjassa.

-          Tukholmalaista GWSK Arkitekteriä edustava arkkitehti Timo Karasalo valitsi materiaaliksi ympäristötietoisen maalipinnoitetun GreenCoat®-teräksen erityisesti sen kestävyyden ja pienten ympäristövaikutusten vuoksi.

-          WAF-palkintoehdokkaiden logo

Lisätietoja:
Anke Meyer, Corporate Marketing, SSAB, puhelin: +49 1724244309, anke.meyer@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq OMX Helsingissä. www.ssab.com