GreenCoat®-teräskatolla varustettu Baltian rautatieaseman kauppahalli on nimetty World Architecture Festival Award 2018 -palkintoehdokkaaksi

SSAB:n ympäristötietoisesta maalipinnoitetusta GreenCoat® -teräksestä valmistetulla katolla varustettu, hiljattain uusittu Baltian rautatieaseman kauppahalli on valittu World Architecture Festival (WAF) Award 2018 -palkintoehdokkaaksi Old and New -sarjassa.

SSAB tunnetaan yhteistyöstään ympäristötietoisia rakennuksia suunnittelevien innovatiivisten ja palkittujen arkkitehtien kanssa. Tuoreena esimerkkinä tästä on kumppanuus KOKO architects -toimiston kanssa Tallinnassa sijaitsevan Baltian rautatieaseman kauppahallin uudistamiseksi.

Hallin uuden moniharjaisen katon pitkät kate-elementit on valmistettu ympäristötietoisesta maalipinnoitetusta GreenCoat®-teräksestä. Hallin keskeisenä elementtinä toimiva ainutlaatuinen katto korostaa rakennuksen ympäristötietoista lähestymistapaa ja antaa sille nykyaikaisen ilmeen.

Baltian rautatieaseman kauppahallin katossa käytettyjen maalipinnoitettujen GreenCoat®-terästuotteiden pinnoitteessa on hyödynnetty biopohjaista teknologiaa (BT), jossa käytetään ruotsalaista rypsiöljyä perinteisten fossiilisten öljyjen sijaan. Tämä patentoitu pinnoitetekniikka on ainutlaatuinen markkinoilla.

”Moniharjainen katto on erikoinen sekä kokonsa vuoksi että siksi, että se on suunniteltu kestämään kovia myrskyjä, rankkasateita ja lumen painoa talvisin – kaikki tämä ilman ylimääräistä ylläpitoa. Meille oli myös erittäin tärkeää, että kattomateriaali on valmistettu kestävällä tavalla. Valitsimme GreenCoat®-teräksen, sillä se sopi parhaiten tarpeisiimme”, kertoo KOKO architects -toimiston osakas Andrus Kõresaar.

GreenCoat®-tuotteita ylistettiin rakennustöiden aikana erityisesti niiden helpon käsiteltävyyden ja pienen lämpölaajenemisen vuoksi, sillä näin rakennuksen linjat oli helpompi pitää selkeinä. Arkkitehdit valitsivat laajasta värivalikoimasta Mountain Grey -värin, joka sulautuu luontevasti uuden rakennuksen muiden osien materiaaleihin.

Ainutlaatuisesti muotoiltu Baltian rautatieaseman kauppahalli on nyt valittu World Architecture Festival (WAF) Award 2018 -palkintoehdokkaaksi Old and New -sarjassa. Rakennus on saanut myös Viron arkkitehti- ja konsulttiyritysten liiton (Eesti Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liit, EKEL) myöntämän Vuoden rakennus 2017 -palkinnon.

Vuoden 2018 WAF-palkinnon voittaja julkistetaan Amsterdamissa 28.-30. marraskuuta järjestettävässä World Architecture Festival -tapahtumassa.

Kuvateksti:

1. KOKO architects -toimiston Andrus Kõresaar valitsi GreenCoat®-teräksen Baltian rautatieaseman kauppahallin kattomateriaaliksi erityisesti sen ympäristötietoisuuden, luotettavan suorituskyvyn ja kestävyyden vuoksi.
  2. Baltian rautatieaseman kauppahallin ainutlaatuinen ”sahalaitakatto” on valmistettu Mountain Grey -värisestä ympäristötietoisesta GreenCoat®-teräksestä.
  3. Nykyaikainen ja ilmeikäs Baltian rautatieaseman kauppahalli on valittu World Architecture Festival (WAF) Award 2018 -palkintoehdokkaaksi Old and New -sarjassa.

Lisätietoja:
Lasse Bengtsson, Marketing, SSAB, puhelin: +46 70 205 8793, lasse.bengtsson@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.