JU Solar Teamin aurinkovoimalla toimiva kilpa-auto on University Steel Prize 2017 -kilpailun voittaja

JU Solar Team on 25 henkilön ryhmä Jönköpingin yliopistosta Ruotsista, jonka aurinkovoimalla kulkeva kilpa-auto on tämän vuoden University Steel Prizen voittaja.

”JU Solar Teamin tavoite on ’rakentaa auto, joka on kilpailukykyinen maailmanlaajuisesti’. He ovat todella asettaneet riman korkealle uuden sukupolven tuotekehitykselle. Tiimi aikoo ajaa autollaan 3 000 kilometriä Australian mantereen läpi käyttäen ainoastaan aurinkovoimaa. Auton rakenteen on oltava kevyt, jotta tässä voidaan onnistua”, kertoo Linda Petersson, University Steel Prize -tuomariston puheenjohtaja.

Kun hiilikuitu vaihdettiin optimoituun muotoiluun, jossa käytettiin erikoisterästä, saatiin auton korin ja alustan painoa kevennettyä yli 35 %.

”Yhdessä kahdeksan henkilön projektitiimi ja 17 henkilön insinööritiimi kehittivät innovatiivisen ratkaisun. Sitoutuminen ja kyky keksiä uusia ratkaisuja nostivat JU Solar Teamin University Steel Prizen voittajaksi tänä vuonna”, jatkaa Linda.

University Steel Prize on kilpailu, joka haastaa kaikki insinööriopiskelijat ympäri maailman kehittämään uusia ratkaisuja erikoislujista teräksistä. Vuosien aikana olemme nähneet tuomaristoa inspiroivia tuotteiden päivityksiä, menetelmiä, konsepteja ja muotoiluja. JU Solar Team on viides University Steel Prize -kilpailun voittaja.

Lisätietoja:
Viktoria Karsberg, konserniviestinnän johtaja, viktoria.karlsberg@ssab.com,
puhelin: +46 72 233 5288

Linda Petersson, Manager, Knowledge Service Center, linda.petersson@ssab.com,
puhelin:
+46 70 2150267.

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.