Kuumavalssattu edistyksellinen Docol-suurlujuusteräs tarjoaa uusia mahdollisuuksia alustavalmistajille

SSAB on lisännyt Docol -ajoneuvoterästen tuotevalikoimaan kuumavalssattuja edistyksellisiä suurlujuusteräksiä (AHSS), joiden avulla on mahdollista kehittää uusia innovatiivisia alustakomponentteja.

Uusi kuumavalssattujen Docol-suurlujuusterästen tuotevalikoima mahdollistaa entistä lujemmat alustakomponentit, kuten yhdystuet ja tukivarret. Terästen optimoitu mikrorakenne takaa erinomaiset väsymisominaisuudet sekä hyvän muovattavuuden.

Kuumavalssattuja edistyksellisiä Docol-suurlujuuteräksiä on saatavilla jopa 1200 MPa:n lujuudella eli neljä kertaa alumiinia lujempana. Teräs on lisäksi kustannustehokkain kevyt materiaali.

Alustakomponenttien kohdalla kuumavalssattu teräs on usein paras vaihtoehto laajan paksuusalueen vuoksi. Kuumavalssattuja Docol-suurlujuusterästuotteita on saatavilla 2,0–6,0 mm paksuisina, minkä ansiosta alustakomponenteissa voidaan käyttää teräksen ainutlaatuisia ominaisuuksia täysin hyväksi.

”Laajan paksuusalueen lisäksi kuumavalssatut Docol-suurlujuusteräkset mahdollistavat komponentin murtolujuuden huomattavan lisäämisen, samalla vähentäen komponentin valmistamiseen tarvittavan materiaalin määrää. Tämän vuoksi voidaan saavuttaa huomattava painonalennus, ja samalla sama suorituskyky saavutetaan edullisemmin, sillä materiaalia tarvitaan vähemmän”, SSAB:n kuumavalssattujen tuotteiden tuotepäällikkö Daniel Sund selvittää.

Kuumavalssatut edistykselliset Docol-suurlujuusterästuotteet ovat SSAB:n kuumavalssaamon kehittyneen jäähdytyslaitteiston ansiota. Laitteisto on riittävän tehokas ja tarkka taatakseen tismalleen oikeat ominaisuudet. Vuonna 2011 asennettu edistyksellinen laitteisto mahdollisti monien uusien tasalaatuisten suurlujuusteräslaatujen kehittämisen.

Kuumavalssattujen Docol-terästen valikoima on laaja ja uusia laatuja kehitetään kaiken aikaa, kuten monifaasiteräksiä (CP), martensiittisiä teräksiä (M), muottiinkarkaistavia teräksiä (PHS), reiänlaajennusominaisuuksiltaan parempia teräslaatuja sekä uusia 3. sukupolven teräksiä. Lisäksi Docol-terästen asiakkaat hyötyvät SSAB:n tuesta, jonka avulla materiaalin ominaisuudet saa parhaalla tavalla hyödynnettyä.

Lisätietoja:

Daniel Sund, kuumavalssattujen tuotteiden tuotepäällikkö

Daniel.Sund@ssab.com

Marita Hane, Brand Marketing Manager

Marita.hane@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq OMX Helsingissä. www.ssab.com