SSAB alkaa käyttää nesteytettyä maakaasua Raahessa

SSAB alkaa käyttää Raahen terästehtaalla nesteytettyä maakaasua (LNG). Sitä käytetään nauhavalssauslinjan askelpalkkiuuneissa nestekaasun sijasta ja Raahen Voiman voimalaitoksen kattilassa tuki- ja lisäpolttoaineena. LNG-varaston rakentaminen on käynnissä. Varsinainen käyttö alkaa vuoden 2018 aikana.

Kuva: Wärtsilä

Nesteytetyn maakaasun avulla SSAB korvaa öljypohjaisten polttoaineiden käyttöä ja siten vähentää hiukkasten, typen ja rikin oksidien sekä hiilidioksidin päästöjä nykyiseen verrattuna. Nesteytetty maakaasu korvaa noin 90 % tehtaalla aikaisemmin käytetystä nestekaasusta. Nestekaasua tarvitaan vielä esimerkiksi polttoleikkauksiin.

SSAB:n tehtaalla Raahessa Raahen Voima rakennuttaa parhaillaan nesteytetyn maakaasun varastoa. Kaksi isoa LNG-tankkia saapuu maantiekuljetuksena terminaaliin marraskuun lopulla. Tankit ovat suuria: pituus on 35 metriä ja halkaisija 6 metriä. Raahen LNG-varaston toimittaa avaimet käteen -sopimuksella teknologiayhtiö Wärtsilä.

Nesteytetty maakaasu kuljetetaan Raaheen säiliöautoilla Manga LNG Oy:n terminaalista Torniosta. Sinne on juuri saapunut ensimmäinen erä nesteytettyä maakaasua. Kuljetukset Raaheen alkavat vuoden 2018 alkupuolella.

Manga LNG Oy:n LNG-terminaali Torniossa on Outokumpu Oyj:n, SSAB:n, Skangasin ja EPV Energia Oy:n yhteisyritys. SSAB:n osuus terminaalihankkeesta on 25 %. SSAB on sijoittanut Tornion terminaalin noin 7 miljoonaa euroa sekä investoinut lisäksi Raahen LNG-varastoon noin 5 miljoonaa euroa.

Siirtyminen maakaasuun on osa SSAB:n strategiaa, jolla sopeutetaan energiajärjestelmää kestävämmän energian käyttöön ja kustannustehokkaammaksi sekä jaetaan riskejä käyttämällä useita polttoainetyyppejä. SSAB:n tehdas Borlängessä siirtyi nesteytetyn maakaasun käyttöön pari vuotta sitten.

Lisätietoja:
SSAB:n Raahen tehtaanjohtaja Jarkko Matkala, p. 040 8443 226

Tiedoksi: Isot LNG-säiiöt saapuvat Raaheen keskiviikko 29.11. aamuyöllä n. klo 01-03 välisenä aikana 8-tietä pitkin. Ne tulevat tehdasalueelle koksaamon liittymästä. Mikäli haluatte tulla kuvaamaan säiliöiden saapumista, ottakaa yhteyttä viestintäpäällikkö Karoliina Krookiin, p. 050 314 3208.

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.