SSAB Domex 355W -teräs pidentää Falunin MM-hiihdoissa 2015 hyppyrimäen elinikää ja helpottaa ylläpitoa

Ruotsi ja Falun isännöivät vuoden 2015 hiihdon MM-kilpailuja. Falunin hyppyrimäet on rakennettu 40 vuotta sitten. Mäet on nyt kokonaan kunnostettu kilpailuja varten, paitsi niiden kantavat teräsrakenteet. Teräs, joka on 40 vuotta kestänyt vaihtelevia sääolosuhteita, on nimeltään Domex355W. Se on pidentänyt hyppyrimäkien elinkaarta pitkän käyttöikänsä ja alhaisten ylläpitokustannustensa ansioista.

”Säänkestävä teräs pidentää rakenteiden elinkaarta. Lisäksi sen ylläpitokustannukset ovat hyvin alhaiset tai jopa olemattomat. Kun halutaan välttää korroosiota tai ruostumista, käytetään usein sinkittyä tai alumiinilevyjä, mutta Domex 355W on vahvempi ja taloudellisempi vaihtoehto”, sanoo Johan Broback, joka vastaa kuumavalssatuista nauhalevytuotteista SSAB:llä.

W-kirjain teräksen nimessä on lyhenne sanoista ”Weather Resistant” eli teräs on säänkestävää. Tämä tarkoittaa, että teräs on lähes huoltovapaata eikä vaadi perinteistä pintakäsittelyä. Sen sijaan teräksen pinta hapettuu, kun se altistuu vaihtelevasti kuivalle ja sateiselle säälle, ja siten sen pintaan kehittyy sen luonteenomainen ulkonäkö.

Pinnalle kehittyy tiivis ja kompakti patinakerros, joka estää korroosiota jatkumasta. Pinta antaa suojan, jossa 10 vuoden kuluttua näkyy puolet vähemmän syöpymistä tavalliseen hiiliteräkseen verrattuna.

W-terästä voidaan käyttää maalipinnoitettuna tai maalamattomana. Maalatun W-teräksen etu perinteisiin teräksiin verrattuna on sen parempi vastustuskyky korroosiota vastaan silloin, kun maalattu pinta mahdollisesti vahingoittuu. W-teräs on kehitetty myös käytettäväksi ilman maalausta sen tiiviin patinakerroksen ansiosta.

W-terästä käytetään pääasiassa silloissa, perustuksissa, konteissa ja rautatiekalustoissa, joissa kova, kestävä ja erikoisluja teräs pidentää elinikää ja alentaa ylläpitokustannuksia. Tällä teräksellä, yhdistettynä hyvään korroosiokestävyyteen, voidaan saada kevyempiä teräsrakenteita.

SSAB tarjoaa useita säänkestäviä teräksiä: Domex 355W, Domex 550W, Domex 700W, Docol 355W, Docol 700W, COR-TEN A, COR-TEN B, COR-TEN B-D, Optim 550W ja Optim 960W.

SSAB on MM-kisojen 2015 sponsori. Tervetuloa SSAB:n osastolle Innovation-paviljonkiin.

Kuvateksti: Lugnetin hyppyrimäet Ruotsin Falunissa valmistettiin 40 vuotta sitten käyttäen Domex 355W terästä.

Leena Vanhanen, Director, PR,  +358 40 5497842

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu NASDAQ OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti NASDAQ OMX Helsingissä. www.ssab.com.