SSAB Europe suunnittelee putkituotantonsa uudelleenjärjestelyä

SSAB Europe kehittää putkiliiketoimintaansa kilpailukyvyn parantamiseksi ja tuotannon volyymien kasvattamiseksi. Suunnitelmaan sisältyy nykyisten tuotantolinjojen uudistaminen lähivuosina Hämeenlinnan putkitehtaalla sekä Oulaisten, Pulkkilan ja Toijalan tuotannon modernisointi ja kehitysohjelma tuotantovolyymien kasvattamiseksi. Samalla käynnistetään yt-neuvottelut Lappohjan putkitehtaalla. Neuvottelujen piirissä on koko Lappohjan tehtaan henkilöstö eli noin 115 henkilöä.

SSAB Europella on tällä hetkellä putkituotantoa Hämeenlinnassa, Lappohjassa ja Pulkkilassa sekä lisäksi kierresaumahitsattujen putkien valmistusta Oulaisissa ja profiilituotantoa Toijalassa.

Hämeenlinnan putkitehtaan tuotantolinjojen kehittämissuunnitelma mahdollistaa entistä laadukkaamman ja kilpailukykyisemmän putkituotannon mm. rakentamisen, konepaja-, auto- ja huonekaluteollisuuden tarpeisiin.

Oulaisissa selvitetään kierresaumahitsattujen putkien valmistuksen modernisointia. Pulkkilaan laaditaan koko tehdasta koskeva pitkän aikavälin kehitysohjelma työturvallisuuden- ja tuottavuuden parantamiseksi. Toijalassa harkitaan tuotantolinjojen modernisointia ja monipuolistamista.

Lappohjan tehtaalla käynnistetään yt-neuvottelut koskien työvoiman mahdollista vähentämistä tuotannollisista, taloudellisista ja toiminnan uudelleenjärjestelyihin johtuvista syistä. Käynnistyvien neuvottelujen tuloksena voi olla Lappohjan tehtaan sulkeminen.

Neuvottelujen piirissä on Lappohjan tehtaan koko henkilöstö, yhteensä noin 115 henkilöä. Osalle Lappohjan tehtaan nykyisistä työntekijöistä kyetään tarjoamaan työtä SSAB Europen muilla tuotantolaitoksilla Suomessa, mikäli toiminta Lappohjassa lakkaa.

SSAB Europe -divisioonan päätuotantolaitokset sijaitsevat Raahessa ja Hämeenlinnassa (Suomi) sekä Luulajassa ja Borlängessä (Ruotsi). Muut tuotantolaitokset ovat maalipinnoituslinjat Finspångissa (Ruotsi) ja Kankaanpäässä (Suomi). Divisioonalla on putki- ja profiilituotantoa Hämeenlinnassa, Lappohjassa, Oulaisissa, Pulkkilassa ja Toijalassa (Suomi) sekä teräspalvelukeskukset Alankomaissa, Norjassa, Italiassa, Venäjällä, Puolassa, Ruotsissa ja Iso-Britanniassa.

Lisätietoja:
Kari Väliaho, SSAB Europe, Tubular products, kari.valiaho@ssab.com, puh. +358 40 354 3232
Atte kaksonen, SSAB viestintä, atte.kaksonen@ssab.com, puh. +358 50 3143 634

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.